Ortaokul öğrencilerinin haklarının farkındalığının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KÜBRA KIDIL

Danışman: İsmail Gelen

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı ortaokul öğrencilerinin haklarını farkında olup olmadığını öğrenmek ve bu farkındalığın cinsiyet, sınıf seviyesi, babanın eğitim durumu, annenin eğitim durumu, aile durumu, kardeş sayısı, aylık gelir düzeyi, alınan ders, kulüp, not durumu, kardeşler arası sıra, oda durumu, konut, yerleşim birimi değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Bu amaçla Samsun ili ve ilçelerindeki ortaokul öğrencileri evren, her ilçeden random yoluyla seçilen her şubeden en az birer sınıf ise örneklem olarak seçilmiştir. Örneklem üzerinde araştırmacı tarafından hazırlanan 25 maddelik anket kullanılarak bilgi toplanmıştır.Cr α=0,82 bulunmuştur.Bu amaçla toplam 2551 ortaokul öğrencisine anket uygulanmıştır. Anket sonucuna göre ortaokul öğrencilerinin haklarının farkındalığının cinsiyet, ailedurumu, kulüp, konut gibi değişkenlere bağlı olmadığı; sınıf düzeyi, babanın öğrenim durumu,anne öğrenim durumu, kardeş sayısı, gelir düzeyi, alınan ders,not durumu, kardeşler arası sıra,oda durumu, yerleşim birimi gibi değişkenlere bağlı olduğu görülmüştür. Bu doğrultuda sonuç ve öneriler yazılmıştır.Akademik başarısı düşük olan öğrencilerin haklarının farkındalık durumunun daha yüksek olduğu görülmüştür. Odasını yaşıtı olmayan kişilerle paylaşan öğrencilerinin haklarının odasını tek başına kullanan ya da odasını kardeşiyle paylaşan öğrencilere göre daha farkında olduğu görülmüştür.