Tıp Öğrencilerinin Mikrobiyota Hakkında Bilgi ve Farkındalıkları


Tezin Türü: Tıpta Uzmanlık

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Dahili Tıp Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CANAN BİLGİN

Danışman: Mustafa Kürşat Şahin

Özet:

AMAÇ: Bu çalışmada tıp fakültesi öğrencilerinin mikrobiyota hakkında bilgi düzeyi ve farkındalıklarının değerlendirilmesi amaçlandı. GEREÇ VE YÖNTEM: Bu kesitsel tipte tanımlayıcı bir çalışmadır. Ekim 2022 – Şubat 2023 tarihleri arasında tıp öğrencilerine anket uygulandı. Anket ilk bölümünde, sosyodemografik bilgiler ve probiyotik tanımı, eğitim alma, çevreye önerme, pre/probiyotik kullanma durumu, pre/probiyotik bilgi kaynaklarını içeren 12 sorudan oluşmaktadır. İkinci bölümde Mikrobiyota Farkındalık Ölçeği (MFÖ) kullanıldı. BULGULAR: Çalışmaya 708 öğrenci katıldı. Katılımcıların %57,9'u kadın ve yaş ortalaması 21,3±2,0 yıl'dır. Öğrencilerin %85'i probiyotikler hakkında bilgi düzeyini yeterli bulmadığını, %93,2'si probiyotiklerle ilgili eğitim almadığını, %81,8'i probiyotik kullanmadığını, %55,5'i probiyotik içeren ürünleri çevresine önermediğini belirtti. MFÖ puan ortalaması 68,7±9,1'dir. Kadınların, dönem 3 öğrencilerinin, probiyotikler hakkında bilgi düzeyini yeterli bulanların, probiyotik kullananların, probiyotik içeren ürünleri önerenlerin ve probiyotik tanımını bilenlerin mikrobiyota farkındalık ölçeği toplam puan ortalamaları anlamlı olarak yüksek bulundu (p<0,001). Probiyotik kullanmayanlar, probiyotikler hakkında bilgi düzeyini yeterli bulmuyordu (p<0,001) ve probiyotiklerle ilgili eğitim almamıştı (p=0,001). Probiyotik kullananlar probiyotik içeren ürünleri çevresine öneriyordu (p<0,001) ve probiyotik tanımını biliyordu (p=0,002). SONUÇ: Bu çalışmada tıp öğrencilerinin mikrobiyota ve pre/probiyotikler konusunda orta düzeyde bilgi sahibi olmasına karşın probiyotik kullanma ve probiyotikler hakkında eğitim alma oranının düşük olduğu görüldü. Tıp fakültesi müfredatında probiyotiklere daha geniş yer verilmesi ve eğitimlerin düzenlenmesi geleceğin hekimleri olacak öğrencilerin bilgilerini geliştirmesine katkıda bulunacaktır