Zihinsel engelli öğrencilerin kavram öğretiminde kullanılan etkileşimli eğitim CD'lerinin görsel tasarım ilkelerine ve içeriğe uyumu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEVDA YILMAZ

Danışman: Ata Yakup Kaptan

Özet:

Etkileşimli eğitim CD'leri öğrencinin kendisinin birebir iletişimde bulunarak bilgiye ulaşabileceği en etkili öğretim araçlarından biridir. Algılama güçlüğü yaşayan zihinsel engelli öğrencilerin eğitimlerinin temeli uygulama ve görselliğe dayanmaktadır. Bu bakımdan zihinsel engelli öğrencilerin eğitimlerinde kullanılan etkileşimli eğitim CD'lerinin görsel tasarımlarının, söz konusu gruptaki öğrencilerin öğrenmelerini destekleyecek nitelikte tasarım ilke ve öğelerine uygun hazırlanması gerekmektedir.Kavramlar, somut ya da soyut düşünce ve varlıkların zihnimizdeki simgeleridir. Bu simgeler günlük yaşamın her alanında yer almaktadır. Bu araştırmada, zihinsel engelli öğrencilerin kavram öğretiminde kullanılan etkileşimli eğitim CD'lerinin görsel tasarım ilkelerine ve kavram öğretim sistematiğine uyumu incelenmiştir. Çalışmada ilgili yayın ve araştırmalar doğrultusunda, etkileşimli eğitim CD'lerinin görsel etkililiğinin değerlendirilebileceği 15 ölçüt belirlenmiştir. Örneklemi oluşturan iki CD'nin görselleri belirlenen 15 ölçüte göre çözümlenmiştir. Çözümlemeler sonunda, CD'lerin tasarım ilkelerine ve tasarım öğelerine uygun etkililikte ve kavram öğretim sistematiğine uygun hazırlanmadığı görülmüştür.Araştırma sonunda; eğitim CD'lerinin niteliğinin artırılabilmesi için, 15 ölçüt çerçevesinde değerlendirilebileceği ve CD'lerin hazırlanma aşamasında özel eğitim; resim ve grafik tasarım uzmanlarının yer almasının yararlı olabileceği söylenebilir.