İlköğretim okullarındaki eğitsel kulüp uygulamalarının etkililiğine ilişkin öğrenci?öğretmen?veli ve yönetici görüşlerinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İHSAN ONAY

Danışman: İsmail Gelen

Özet:

Bu araştırmada, ilköğretim okullarındaki eğitsel kulüp uygulamalarının etkililiğine ilişkin öğretmen, öğrenci, veli ve yönetici görüşlerinin ortaya çıkarılması ve bu görüşlerin bazı değişkenler açısından karşılaştırılarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın kapsamını Samsun Şehir Merkezi'ndeki ilköğretim okulları ve bu okullardaki eğitsel kulüp uygulamaları oluşturmaktadır. Araştırmada ilişkisel araştırma çeşitlerinden nedensel karşılaştırmalı araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; öğretmen ve yöneticilere görüşme formu, öğrenci ve velilere ise beşli likert şeklinde düzenlenmiş anket formları kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçme araçları araştırmacı tarafından geliştirilmiş olup geçerlik ve güvenirliklerinin sağlaması yapılmıştır. Öğrenci anketi güvenirlik analizi sonucunda alpha güvenirlik değeri .89 olarak bulunmuştur. Veli anketi güvenirlik analizi sonucunda alpha güvenirlik katsayı değeri .82 olarak bulunmuştur. Yapılan faktör analizleri sonucunda öğrenci anketinde 4 faktör, veli anketinde ise 3 faktör bulunmuştur. Öğretmen ve veli görüşme formlarının geçerlik ve güvenirliği ile ilgili olarak öncelikle hem görüşleri alınmış hem de Miles ve Huberman'ın geliştirmiş olduğu formül kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanması ve analiz edilmesinde ise nicel ve nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmında elde edilen veriler nicel analiz yöntemleriyle analiz edilerek yorumlanmış ve nitel kısmında ise anketlerden elde edilen verilerin derinlemesine incelenmesi sağlanmıştır. Bu bağlamda, araştırmanın nicel kısmını öğrenci ve velilere uygulanan anket formları; nitel kısmını ise öğretmen ve yöneticiler ile yapılan yarı yapılanmış görüşmeler oluşturmaktadır. Öğrenci ve velilerden toplanan verilerin analizi için SPSS 17 nicel veri analiz programı kullanılmıştır. Toplanan verilerin dağılımı normal olmadığından analizlerde parametrik olmayan veri analiz yöntemleri kullanılmıştır. Öğretmen ve yöneticilerden toplanan verilerin analizlerinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Buna bağlı olarak içerik analizinde veriler analiz edilirken kodlamalar yapılmış, temalar oluşturulmuş ve bu temalara ait frekans ve yüzde dağılımları hesaplanmıştır. Analizde kullanılan tema ve kodlamalar önceden oluşturulmamış, mevcut verilere bağlı olarak araştırma esnasında geliştirilmiştir.Araştırmada elde edilen bulgulara göre, ilköğretim okullarındaki eğitsel kulüp uygulamalarının etkin olarak faaliyet gösteremediği sonucuna ulaşılmıştır. Buna bağlı olarak eğitimin önemli paydaşları olan öğretmen, öğrenci, veli ve yöneticilerin eğitsel kulüplere ilişkin tutumlarında cinsiyet değişkenine göre farklılaşma gözlenmemiştir. Ancak, okulun şehir merkezi veya kırsalda olması; öğrencilerin sınıf seviyesi, sosyo-ekonomik düzey gibi değişkenler bakımından gruplar arasında farklılaşma olduğu görülmektedir. Eğitsel kulüplerin etkin bir şekilde çalışamamasında çevre, okulun imkânları ve paydaşlardan kaynaklanan birçok neden olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, eğitsel kulüp uygulamalarının daha etkin hale getirilebilmesi amacıyla, eğitsel kulüplerin uygulayıcıları olan öğretmen ve yöneticilerden öneriler alınmıştır. Araştırma sonuçları genel olarak incelendiğinde ise öğretmen ve yöneticilerden elde edilen bulguların birbirilerini destekler nitelikte olduğu görülmektedir.