Tıp fakültesi öğrencilerinde akademik erteleme sıklığı ve yordayıcıları


Tezin Türü: Tıpta Uzmanlık

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Dahili Tıp Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BÜŞRA TEKİN

Danışman: Mustafa Kürşat Şahin

Özet:

Amaç: Bu çalışmada, tıp öğrencilerinde akademik erteleme sıklığı ve yordayıcılarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Bu kesitsel tipte bir anket çalışmasıdır. Literatür taranarak oluşturulan anket formunda sosyodemografik veri formu, Aitken Akademik Erteleme Ölçeği (AAEÖ), Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği (RBSÖ) ve Depresyon, Anksiyete, Stres Ölçeği (DASS-21) yer almaktadır. Akademik ertelemenin yordayıcıları olarak nitelendirilen benlik saygısı, genel psikolojik sıkıntı ve akademik performans değişkenleri arasındaki ilişki ve yordayıcılık durumları, SPSS tabanlı PROCESS macro, Hayes model 6 kullanılarak çoklu aracılık analizi ile tespit edilmiştir. Bulgular: Çalışmaya 696 tıp fakültesi öğrencisi katıldı. Öğrencilerin %59,1'i kadınlardan oluşmaktaydı ve ortalama yaş 21,8±2,2 olarak bulundu. Tıp öğrencilerinin AAEÖ ortalaması 41,6±11,9, RBSÖ ortalaması 1,4±1, DASS-21 ortalaması 44,7±23,2 olarak saptandı. Akademik erteleme sıklığı %52.2 olarak bulundu. Öğrencilerin AEEÖ ortalaması cinsiyet ve dönem açısından anlamlı farklılık göstermedi (p>0,05). Oluşturulan model ile akademik ertelemeye akademik performans, benlik saygısı ve genel psikolojik sıkıntının direkt ve indirekt etkileri olduğu saptanmıştır (p< 0,01). Sonuç: Tıp öğrencilerinin yaklaşık yarısının akademik erteleme eğilimine sahip olduğu ve akademik ertelemenin yordayıcılarının düşük akademik performans, düşük benlik saygısı ve kötü genel psikolojik durum olduğu saptandı.