Türkiye'de 7-12 yaş seviyesi masal kitapları illüstrasyonlarına eleştirel bir bakış ve öneriler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KADER SÜRMELİ

Danışman: Ata Yakup Kaptan

Özet:

128 ÖZET Bu araştırmada, Türkiye'de 7-12 yaş seviyesi masal kitapları illüstrasyonlarının niteliğinin sorgulanması ve nitelikli olabilmesi için gerekli unsurların saptanması amaçlanmıştır. 7 bölümden oluşan araştırmada, masal kitapları illüstrasyonlarının, çocuklar üzerinde bırakacağı olumlu ve olumsuz etkiler göz önünde bulundurularak yapılması gerektiği vurgulanmaktadır. Araştırmada "7-12 yaş seviyesi çocuğunun grafiksel gelişim evreleri" bölümünde; bu yaş grubu çocuğunun grafiksel gelişim evreleri açıklanarak, çocuğun seviyesini daha yakından tanıma sağlanmıştır. Çünkü bu yaş grubunun grafiksel gelişim evrelerini bilmeden, bu seviyeye hitap eden nitelikli illüstrasyonlar yaratılması oldukça zordur. "İllüstrasyon" bölümünde; çeşitli kişi ve kaynaklarca yapılan illüstrasyon tanımları, illüstrasyonun Dünyada ve Türkiye'deki gelişim süreci, illüstrasyonun işlevleri ve kullanıldığı alanların açıklandığı altbölümler yer almaktadır. "Masal Kitapları" bölümünde ise; masalın ne olduğu, masallar ve ülkemizdeki çocuk yayıncılığı hakkında görüşler, ülkemizde masal kitaplarının tarihi gelişimi ve masal kitaplarında grafik tasarım ve illüstrasyon konularındaki bulgulara yer verilmiştir. Ayrıca, Samsun ili dahilinde, 2003-2004 Eğitim-Öğretim yılında, 5 adet ilköğretim okulunda görev yapan 39 sınıf öğretmenine uygulanan 23 sorudan oluşan anket uygulamasının sonuçları değerlendirilmiştir. "Türkiye'de 7-12 Yaş Seviyesi Masal Kitapları İllüstrasyonlarına Eleştirel Bir Bakış" bölümünde; Ülkemizde yayınlanan ve resimlenen masal kitaplarından 7- 12 yaş seviyesinde 11 adet, örnek niteliğinde kitap seçilerek, eleştirel yorumlar getirilmiş, böylelikle ülkemizdeki masal kitaplarının grafik tasarımının ve çocuk yayıncılığının kalitesi ölçülmüştür. Ayrıca, "Çağla Okula Gidiyor" isimli, 9 adet sayfa ve 1 adet kapak olmak üzere, toplam 10 sayfalık masal kitabı illüstrasyonu, metne bağlı olarak uygulanmıştır. "Sonuçlar ve Öneriler" bölümünde; Masal kitaplarının eleştirisi, anket sonuçları ve araştırmada elde edilen diğer bulgulara göre sonuçlar çıkarılarak, bu sonuçlar ışığında da öneriler getirilmiştir.