Konstrüktivizm sanat anlayışının güzel sanatlar eğitimi bölümlerindeki temel tasarım atölye derslerine katkısı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ALİ MUTLU

Danışman: Ata Yakup Kaptan

Özet:

Konstrüktivizm, XX. yüzyılın en önemli akımlarından biridir. Konstrüktivizm yapısalcılık ve insancılık anlamına gelen mimaride, gotik tasarımda, heykel ve resimde de etkili olmuş endüstriyel bir sanat akımıdır. Seri üretime yönelik tasarımlar gerçekleştiren konstrüktivizm yeni bir ütopya gerçekleştirmiştir. I. Dünya Savaşı'ndan sonra Rusya'da ortaya çıkmıştır. Rusya'nın o günkü siyasal, sosyal ve ekonomik yapısına uygundur. İşlevselliği bünyesinde barındıran konstrüktivizm, buradan hareketle toplum için sanat amacı gütmüştür. Bu sayede, toplumun kullanımına sunulacak ürünlerin tasarımı gerçekleştirilmişti. Çünkü gelişen teknoloji endüstrisinin ihtiyacını karşılamak, yeni bir sanat anlayışıyla mümkün olacaktır. Bu yüzden konstrüktivizm sayesinde tasarım yolunda önemli bir yol kat edilmiştir. Konstrüktivizm uygulamaları birçok alana katkıda bulunmuştur. Bu uygulamalar sayesinde tasarım, resim ve mimarlık alanında tarihte eşine az rastlanır başarılar elde edilmiştir. Bunun en somut örnekleri mimarlık, resim, heykel alanlarında olduğu kadar, özellikle Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümlerindeki Temel Tasarım Derslerinde nokta, çizgi, form-biçim, doku, ritim, hareket, denge gibi temel tasarım ögelerinde görülmektedir. Konstrüktivist sanatçılardan Aleksander Mikhailoviç Rodchenko'nun geometrik ve matematik formlarının, Aleksie Gan'ın pratik uygulama sanat anlayışının, Piet Mondrian'ın renk araştırmalarının ve geometrik forumlarının, Vladimir Tatlin'in ütopyalarının Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümleri'ndeki Resim-İş Öğretmenliği öğrencilerinin temel tasarım dersi uygulamalarına etkisi görülmektedir. Bu çalışmada amaç olarak, Konstrüktivizm Sanat Anlayışının Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümleri'ndeki Temel Tasarım Atölye Derslerine katkısı üzerine odaklanılmıştır.