Tasarım ve Beceri Atölyesinin kurulma kriterleri ve uygulama örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İSMAİL ÇETİN

Danışman: İsmail Gelen

Özet:

Bu çalışmanın amacı ilk ve ortaokullarda Milli Eğitim Bakanlığının yayınlamış olduğu 2023 Vizyon Belgesi ile hedeflenen Tasarım ve Beceri Atölyelerinin kurulma kriterlerini belirlemek ve uygulama örnekleri ile okullarda nasıl oluşturulabileceği hakkında bilimsel bir çalışma ortaya koymaktır. Tez çalışması 2 aşamalı olarak gerçekleştirilmiştir. 1. Aşama Tarama(Survey) modelinde betimsel (discrifting) analiz türündedir. Bu aşamada belirlenen 3 atölyenin kriterleri uzman görüşleriyle tespit edilerek atölyeler bu kriterler çerçevesinde belirlenen okulda kurulmaya çalışılmıştır. Araştırmanın bu amaçlarını gerçekleştirmek için nicel ve nitel olarak veriler toplanmış ve analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen nitel veriler, nicel verileri açıklamak, iç tutarlığı sağlamak için kullanılmıştır. Bu nedenle araştırmada karma araştırma yöntemlerinden "açımlayıcı sıralı desen" kullanılmıştır. Bu nedenle 2. Aşamada üç örnek atölye kurulduktan sonra bu atölyeden eğitim alan öğrencilerin bilgi ve becerileri uygulama sonrası öz değerlendirme formlarıyla, atölyeler hakkında duygu ve düşüncelerini içeren mektuplar ise Maxqda 2020 programıyla analiz edilmiştir. Örnek atölye uygulamaları bu formlarla incelenmiş ayrıca atölye çalışmalarında elde edilen ürünler yapılan sergiyle sergilenmiştir. Böylece oluşturulan atölye kurulum kriterlerinin becerileri kazandırmada etkililiği konusunda sonuçlar ortaya koyulmuş ve değerlendirilmiştir. Atölye çalışmalarında elde edilen bulgulara göre öğrencilerin atölye çalışmalarından keyif aldıkları, özgüvenlerini geliştirdiği, psikomotor, bilişsel, duyuşsal ve dil becerilerinin gelişimine katkı sağladığı görülmüştür. Öğrencilerin hedeflenen 21. Yüzyıl becerilerinin ediniminde tasarım ve beceri atölyelerinin önemli katkılarının olduğu görülmüştür. Atölye çalışmalarının geliştirilen modüler programlarda hedeflenen kazanımların öğrencilerde kazandırıldığı ve öğrencide var olan becerileri ortaya çıkardığı görülmüştür. Öğrencilerin tasarım beceri atölyelerine katılmaları sağlanırken ilgi, istek ve yeteneklerine göre seçimler yapılmalıdır. Okullarda imkânlara göre açılması planlanan atölyenin kriterleri tespit edilmeli ve atölye çalışmalarının yürütülebilmesi için modüler programın oluşturulması gerekir. Atölye çalışmasını yürütecek öğretmen seçiminde mesleki yeterliliği olan öğretmenlerden seçilerek yapılması, atölye çalışmalarının verimliğini artıracaktır. Atölye çalışmaları sonucunda öğrencilerin yaptıkları çalışmalar yılsonu sergisiyle okullarda sergilenmelidir. Öğrencilerin atölye çalışmaları değerlendirilirken süreç odaklı değerlendirmeye önem verilmelidir.