Ortaöğretim mesleki yönlendirme programının öğrenci, öğretmen, veli görüşlerine göre değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FEYZA TAŞTAN TUNÇ

Danışman: İsmail Gelen

Özet:

Bu araştırmada ortaöğretimde uygulanan mesleki yönlendirme programının (MYP) öğrenciler, öğretmenler ve veliler açısından değerlendirilerek yönlendirme hizmeti programı ile ilgili var olan ve gerekli olan durumların ortaya konması amaçlanmıştır. Bu amaçla araştırmada tarama araştırma türünde betimsel desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi Şanlıurfa ilinde öğrenim gören 270 öğrenci, 270 öğretmen ve 270 veliden oluşmaktadır. Araştırmada kullanılan ölçek araştırmacı tarafından geliştirilmiş olup 150 öğrenci, 150 öğretmen ve 150 veliden oluşan 450 kişilik grup üzerinde geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmıştır. Öğrenci ölçeği AFA uygulaması sonucu KMO değeri .817, Cr alpha değeri .909; öğretmen ölçeği AFA uygulaması sonucu KMO değeri ,680, Cr alpha değeri .934; veli ölçeği AFA uygulaması sonucu KMO değeri .864, Cr alpha değeri ise .931 bulunmuştur. Geçerlik analizi sonucunda ölçeklerde ortaya çıkan maddeler 7 faktör (alt boyut) içerisinde gruplandırılmıştır. Geçerlik ve güvenirlik analizinde yeterli koşulu sağlayan maddeler ile 120 öğrenci, 120 öğretmen ve 120 veliye bireyi yönlendirme hizmeti programının değerlendirilmesi için uygulama yapılmıştır. Sonuçların değerlendirilmesi için "Bağımsız Değişkenler T Testi", "Tek Yönlü Varyans Analizi" ve "Post Hoc test Analizi" kullanılmıştır. Tabloları cinsiyet, sınıf düzeyi, branş, çalışma yılı, sosyoekonomik durum (SED), anne eğitim düzeyi (AED) ve baba eğitim düzeyi (AED) bağımsız değişkenleri açısından yorumlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğrenci ölçeğinde MYP ile cinsiyet ve sınıf düzeyi arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır (p>,05). Öğretmen ölçeğinden elde edilen verilerde cinsiyet, branş ve çalışma yılı bağımsız değişkenleri ile MYP arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır (p>,05). Veli ölçeğinde yer alan AED ve BED değişkenleri ile MYP arasında anlamlı farklılık bulunmamışken (p>,05); SED değişkeni ile MYP arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (p< ,001). Öğretmen-öğrenci-veli ölçekleri toplam puanları arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (p< ,001). Ölçek alt boyutları ile MYP arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (p< ,001).