Bu araştırma zihinsel engelli çocuğa sahip olan
ebeveynlerin çocuk yetiştirme tutumlarının
incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Tanımlayıcı olarak yapılan bu araştırma EylülKasım 2017 tarihleri arasında Samsun Atakum
ilçesinde özel eğitim ve rehabilitasyon okullarında
yapılmıştır. Araştırmanın evrenini bu okullarda eğitim
görmekte olan toplam 250 zihinsel engelli çocukların
ebeveynleri oluşturmuş olup, örnekleme ebeveynlerden
birinin alınması hedeflenmiş, araştırmaya katılmayı
kabul eden 120 bireye ulaşılmıştır. Çalışmanın verileri
tanıtıcı veri toplama formu ve Aile Değerlendirme
Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veriler SPSS 21
programında değerlendirilmiş, verilerin analizinde
tanımlayıcı istatistikler, t testi, ANOVA, Mann
Whitney U ve Kruskal Wallis testi uygulanmıştır.
Genel fonksiyonlar (1,72 ± 0,54) ve iletişim (1,82 ±
0,52) alt ölçek puan ortalaması aile işlevleri en sağlıklı,
gereken ilgiyi gösterebilme (2,45 ± 0,37) ve roller alt
boyutlarından aile işlevleri en sağlıksız olarak
bulunmuştur. İlkokul mezunu olan aileler, çalışan
ebeveynler ve geliri giderinden az olan ebeveynlerin en
yüksek ölçek puana sahip olduğu (aile işlevleri en
sağlıksız) bulunmuştur (p<0,05).
Genel fonksiyonlar ve iletişim alt ölçek puan
ortalaması aile işlevleri en sağlıklı, gereken ilgiyi
gösterebilme ve roller alt ölçek puanı aile işlevleri en
sağlıksız olarak bulunmuştur. Eğitim seviyeleri ve
sosyoekonomik düzeyi düştükçe aile işlevlerinin
bozulduğu, ebeveynler arasında akrabalık bağı
bulunmasının aile işlevlerini olumsuz etkilediği
sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Aile işlevleri, Ebeveynler,
Zihinsel engelli bireyler.
This study was conducted to investigate the
parenting attitudes of parents with mentally retarded
children.
This descriptive research was conducted between
September and November 2017 in special education
and rehabilitation schools in Samsun Atakum. The
population of the study consisted of the parents of 250
mentally retarded children who were educated in these
schools. One of the sampling parents was targeted and
120 individuals who agreed to participate in the study
were reached. The data of the study was collected by
using descriptive data collection form and Family
Assessment Scale. Data were analyzed using SPSS 21
program, descriptive statistics, t test, ANOVA, Mann
Whitney U and Kruskal Wallis tests were used for data
analysis.
General functions (1,72 ± 0,54) and communication
(1,82 ± 0,52) subscale mean scores of family functions
were the most healthy, required attention (2,45 ± 0,37)
and roles sub-dimensions were found unhealthy. The
families with primary school graduation, working
parents and parents with less income were found to
have the highest score (family functions most
unhealthy) (p <0.05).
General functions and communication subscale
mean family functions were found to be the most
healthy, the necessary attention and roles subscale
score family functions were found to be the most
unhealthy. It was concluded that family functions
deteriorated as education levels and socioeconomic
levels decreased, and that family relations negatively
affected family relationships.
Keywords: Family functioning, Mentally disabled
persons, Parents.