AİLELERİN SINIF ÖĞRETMENLERİNE UYGULADIĞI MOBBİNG DAVRANIŞLARI


TÜRK H., KIROĞLU M. K.

Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.18, sa.4, ss.2357-2389, 2018 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Mobbing; iş yerlerinde bir bireyin, belirli bir grup tarafından düşmanca tavırlara sürekli ve sistematik şekilde maruz bırakılması ve bu davranışlar sonucunda mağdur kişinin sağlığının bozulması olarak açıklanabilir. Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin, ailelerin uyguladığı mobbing davranışlarına yönelik algıları ve bu davranışlarla baş etme yöntemlerini nitel bir araştırma yoluyla incelemektir. Bu amaca ulaşabilmek için ölçüt örnekleme yöntemi tercih edilerek, her sınıf düzeyinden 5 öğretmen olmak üzere, toplam 20 öğretmenle (10 erkek, 10 kadın) yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, çalışmaya katılan sınıf öğretmenlerinin birçoğunun mobbing mağduru olduğu belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin mobbing davranışlarına maruz bırakılmalarının nedenlerine ilişkin verdiği yanıtlar, mobbing uygulayan kişiden kaynaklı nedenler ve kurumsal nedenler olarak belirlenmiştir. Araştırma sonucuna göre, mobbing davranışlarına maruz bırakılan sınıf öğretmenlerinin sağlıklarının bozulduğu belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin birçoğunun, MEB’in yetersiz desteği ve yaşadıkları endişe nedeniyle, hukuksal mücadele yolunu tercih etmedikleri görülmektedir.
Mobbing can be described as the continuous and systematic exposure of hostile attitude at work by a group of people to a single person (humiliation, gossiping, questioning personal competence, threatening, defamation etc.) and as a result victims’ health is negatively affected by these behaviors. The aim of this study is to examine perception of primary school teachers about mobbing behaviors that parents impose on and ways of coping with these behaviors through qualitative research. Semi-structured interviews conducted with 5 teachers at each class level, total of 20 teachers. Criteria sampling method used to collect data. Descriptive analysis technique used to analyze the research data. According to research findings, it was determined that most of the primary school teachers who participated to the study were mobbing victims. The responses given to the reasons for their exposure to mobbing were identified as person-based and institutional behaviors by primary teachers. Besides, it was determined that the health of the primary school teachers deteriorated who exposed to mobbing behaviors.