SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BİLİM-SÖZDE BİLİM AYRIMINA İLİŞKİN YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ


Creative Commons License

ŞEREN N., KANSU C. Ç.

Karen- Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, cilt.9, sa.17, ss.65-76, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının bilim-sözde bilim ayrımına yönelik düzeylerini belirlemek ve cinsiyet ile sınıf düzeyi değişkenleri açısından farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymaktır. Araştırmada nicel araştırma türlerinden biri olan ta rama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Karadeniz bölgesinde yer alan bir devlet üniversitesinde Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Sınıf Eği timi Anabilim Dalı’nda öğrenim görmekte olan toplam 230 öğret men adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Kirman Çe tinkaya, Laçin Şimşek ve Çalışkan tarafından 2013 yılında Türk çeye uyarlanan “Bilim-Sözde Bilim Ayrımı Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekten elde edilen veriler Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre sınıf öğretmeni adaylarının bilim-sözde bilim ayrımını yap mada yüksek düzeyde yeterliğe sahip olduğu tespit edilmiştir. Alt boyutlarda sözde bilime ilişkin bilgi düzeyleri ortalamaları ile sözde bilimsel inanışlara ilişkin ortalamalarının orta düzeyde ol duğu; diğer boyutlara ilişkin bilgi düzeylerinin ise yüksek düzeyde olduğu bulunmuştur. Sınıf öğretmeni adaylarının cinsiyete göre bi lim-sözde bilim ayrımı arasında erkeklerin lehine anlamlı bir fark çıkmıştır. Sınıf düzeyine göre bakıldığında ise bilim-sözde bilim ayrımı boyutunda 2. sınıfların lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Özellikle 2. sınıfların bilim-sözde bilim ayrımını yapabilmede diğer sınıf düzeylerine göre daha yüksek ortalamaya sahip olmaları uy gulamalı dersler ve bilimsel yeterliği arttırıcı derslerin bu yılda fazla olmasından kaynaklandığı düşünülebilir. Yapılan araştırma sonuçlarının konu alanında çalışan araştırmacılara yol gösterici olacağı düşünülmektedir.
The purpose of this research is to indicate pre-service primary school teachers’ competence related to science and pseu doscience distinction and to determine whether it differs in terms of gender and class level variables. In this research, the scanning model, one of the quantitative research models was utilized. The sampling of the research consisted of 230 pre-service primary teachers enrolled at the department of Primary Education in the Faculty of Education at a state university in the Black Sea region of Turkey in 2019-2020 academic year. “The Science-Pseudo science Distinction Scale”, which was adapted to Turkish by Kirman Çetinkaya, Laçin Şimşek, and Çalışkan was utilized to gather data. Because data were not normally distributed, they were analyzed in terms of both sub-dimension and overall scale by using Mann Whitney U Test for the comparisons of a different group and the Kruskal Wallis H Test for more than two groups. According to the findings of the research, it was detected that pre-service primary teachers had a high level of competence in making a distinction between science and pseudoscience. There was a significant difference in favor of men between pre-service primary teachers’ gender variable and science-pseudoscience distinction. Besides, there was a significant difference in favor of the 2nd grades between pre-service primary teach ers’ class level variable and science-pseudosci ence distinction. Especially, 2nd grades in the making a distinction between science and pseu doscience had higher averages than the other grade levels. It can be caused that they took ap