Gaziantep Tıp Dergisi, cilt.16, sa.2, ss.57-65, 2010 (Hakemli Dergi)
ÖZ: Bu araştırma, zihinsel engelli çocuğu olan ailelerin kaygı ve
umutsuzluk düzeylerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı ve ilişki
arayıcı tipte yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Eylül-Aralık 2017
tarihleri arasında Karadeniz’in bir ilçesinde Milli Eğitim
Müdürlüğü’ne bağlı bulunan özel eğitim ve rehabilitasyon
okullarında eğitim görmekte olan toplam 250 zihinsel engelli
öğrenciden 120 katılımcıya ulaşılmıştır. Veriler tanıtıcı bilgi
formu, Beck Umutsuzluk Ölçeği ve Durumluk-Sürekli Kaygı
Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde;
bağımsız gruplarda T testi, One-Way Anova, Mann Whitney U
ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Ebeveynlerin
%68,3’ünün 34-44 yaş grubunda, %76,7’sinin kadın, %40,8’inin
ilkokul mezunu ve %70,8’inin çalışmadığı belirlenmiştir.
Katılımcıların Beck Umutsuzluk Ölçeği’nden aldığı toplam puan
6,40±4,94’tür. Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri’nden sürekli
kaygı alt boyutundan 48,29±5,66 puan ortalaması alırken
durumluk kaygı alt boyutundan 40,95±5,99 puan ortalaması
almıştır. Katılımcıların durumluk kaygı puanları ile umutsuzluk
alt boyutları ve toplam puan arasında negatif yönde, zayıf ve
anlamlı bir ilişki saptanmıştır (p<0,05).
Anahtar Kelimeler: Kaygı; Umutsuzluk; Zihinsel engelli