Fen Öğretiminde Disiplinlerarası Ölçme ve Değerlendirmeye Yeni Bir Bakış: PISA 2022


Ergun M.

Disiplinlerarası Fen Öğretimi, Ayvacı, H.Ş., Ergun, M., Editör, Pegem Akademi, Ankara, ss.286-306, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Pegem Akademi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.286-306
  • Editörler: Ayvacı, H.Ş., Ergun, M., Editör
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu bölümde PISA araştırmasından yola çıkarak fen bilimleri öğretiminde disiplinlerarası ölçme ve değerlendirmeye farklı bir bakış açısı kazandırmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda disiplinlerarası ölçme ve değerlendirmenin gerek ulusal gerekse uluslararası sınavlarda nasıl gerçekleştiği ve bu ölçme araçlarının sahip olması gereken temel özelliklerin neler olduğu açıklanmıştır. 2022 itibariyle farklı becerilerin de ölçülmesi kararı alınan PISA’daki disiplinlerarası bakış açısının ne olduğu, özellikleri ve en önemlisi de bu kapsamda yapılan yenilikler açıklanacaktır. Uluslararası öğrenci değerlendirme programındaki disiplinlerin nasıl tanımlandığı, hangi yeniliklerin yer aldığı ve disipline özgü yaratıcı düşünce becerisinin içeriği ele alınmıştır. PISA 2022 itibariyle farklı becerilerin disiplinlerarası bakış açısıyla nasıl ölçme ve değerlendirme yapıldığı ele alınacaktır. Bu kapsamda başta matematik ve fen eğitimiyle ilişkilendirilen yaratıcı düşünce becerileri ve bu becerilerin uluslararası sınav sorularıyla nasıl ölçüldüğü somut örnekler üzerinden ele alınmış ve açıklanmıştır. Disiplinlerarası fen öğretiminde ele alınan ve PISA tarafından yaratıcı düşünme becerisi kavramı altında problem çözme becerisi hem bilimsel hem sosyal beceriler bakış açısından PISA perspektifinden ele alınmıştır. Ayrıca bu ölçme değerlendirme sürecindeki görsel ve metinsel ifadeler disiplinlerarası bakış açısıyla örnekler üzerinden açıklanmıştır. PISA tarafından kullanılan veri toplama araçlarının özellikleri hem matematik hem fen eğitimi açısından açıklanmış ve ulusal bazda gerçekleşen ölçme değerlendirme uygulaması ile sonlandırılmıştır.