GÜNCEL SOSYAL BİLGİLER DERS KİTAPLARINDA GİRİŞİMCİLİK


Creative Commons License

ÇAM İ. D., YILAR M. B.

Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, cilt.13, sa.1, ss.53-68, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Yeni yetişen nesillere girişimcilik becerisinin kazandırılmasında öğretim programları ve ders kitaplarının önemli bir yeri vardır. Buradan hareketle mevcut çalışma, 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’na (SBDÖP) göre hazırlanan Sosyal Bilgiler ders kitaplarında girişimcilik konusunun ekonomi temelinde nasıl ele alındığını incelemeyi ve bu bağlamda gelecekte hazırlanacak ders kitapları için birtakım önerilerde bulunmayı amaçlamaktadır. Nitel bir araştırma olarak tasarlanmış olan bu çalışmanın ana materyalleri, halihazırda ilk ve ortaokul kademelerinin 4., 5., 6. ve 7. sınıf düzeylerinde okutulan 4 adet ders kitabından oluşmaktadır. Araştırmanın amacı doğrultusunda bu materyallerden verilerin toplanması amacıyla doküman analizi yöntemine başvurulmuştur. Doküman analizi ile söz konusu ders kitaplarından toplanan verilerin daha derinlemesine çözümlenmesi için ayrıca içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Bu ders kitaplarının içerik analizi sonucunda, henüz eğitim hayatlarının başında bulunan çocukların girişimcilik konusunda çeşitli açılardan bilinçlendirilmeye çalışıldıkları anlaşılmıştır. Bu bağlamda, incelenen ders kitaplarında ihtiyaç, girişim ve icat kavramları, girişimcilerin özellikleri, örnek girişimciler, başlıca ekonomik faaliyet alanları, meslek seçimi ve geleceğin meslekleri öne çıkan temalar olmuştur.
Curricula and textbooks, are given importance in acquiring entrepreneurship skills to new generations in the education system. From this point of view, the current study aims to examine how the subject of entrepreneurship is handled on the basis of economy in the Social Studies textbooks prepared according to the 2018 Social Studies Curriculum (SSC) and to make some suggestions for the future textbooks. The main materials of this study, which was designed as qualitative research, consist of 4 textbooks currently taught at the 4th, 5 th, 6th and 7th grade levels of primary and secondary schools. In order to collect data on the subject of the study from these textbooks, document analysis method was used. Collected data were analysed with the content analysis technique. As a result of the content analysis of these textbooks, it has been understood that children, who are still at the beginning of their educational life, are tried to be raise awareness about entrepreneurship from various aspects. In this context, the concepts of need, enterprise and invention, characteristics of entrepreneurs, exemplary entrepreneurs, main areas of economic activity, choice of profession and professions of the future have been key themes in the examined textbooks.