5. Sınıf “Maddenin Değişimi” Ünitesinde Kullanılan Bağlam Temelli Öğrenmenin Öğrencilerin Başarılarına Etkisi


Creative Commons License

KARA F., ÇELİKLER D.

Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.15, sa.1, ss.216-245, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Araştırmada, bağlam temelli öğrenmenin, 5. sınıf öğrencilerinin “Maddenin Değişimi” ünitesine yönelik başarılarına etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma, gerçek deneme modellerinden olan ön test - son test kontrol gruplu modele göre tasarlanmıştır. Araştırma, yarı deneysel yöntem kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini ortaokul 5. sınıfta öğrenim gören 22 deney ve 22 kontrol grubunda olmak üzere toplam 44 öğrenci oluşturmaktadır. Uygulamada kullanılmak üzere “Maddenin Değişimi” ünitesine yönelik bağlam temelli öğrenme kapsamında 5E öğrenme modeline dayalı günlük yaşamdan bağlamlar içeren hikâyelerin yer aldığı 8 ders planı araştırmacılar tarafından hazırlanmıştır. “Maddenin Değişimi” ünitesi deney grubunda bağlam temelli öğrenmeye göre işlenmiş, kontrol grubunda ise herhangi bir müdahale yapılmadan her iki grupta da 20 ders saatinde tamamlanmıştır. Veriler, uygulama öncesi ön test ve uygulama sonrası son test olarak kullanılan “Akademik Başarı Testi” ile elde edilmiştir. Araştırmada “Maddenin Değişimi” ünitesinin öğretiminde deney grubuna uygulanan günlük yaşamdan bağlamlar içeren bağlam temelli öğrenmenin ders kitabının takip edildiği kontrol grubuna göre öğrencilerin üniteye yönelik başarılarında daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of the research is to determine the effect of context based learning on the success of 5th grade students towards the "Change of Substance" unit. Research is designed according to the model with pre-test - post-test control group as one of the real experimental models. Research was carried out using a quasi-experimental method. The sample of the research includes a total of 44 students studying in the 5th grade in a secondary school, 22 of which are in the experimental group and 22 of which are in the control group. 8 lesson plans containing stories that include contexts from daily life based on 5E learning model within the scope of context based learning for the Unit "Change of Substance" to be used in the practice were developed by researchers. "Change of Substance" unit was taught in accordance with the context based learning in the experimental group, it was completed in 20 hours in both groups without any intervention in the control group. Data were collected via "Subject Achievement Test" used as a pre-test before the practice and as post-test after the practice. It has been concluded in the research that the context based learning that contains contexts from daily life applied to the experimental group in teaching Unit "Change of Substance" is more effective in the success of students in terms of the unit compared to the method applied to the control group.