Bu çalışmanın amacı; kurumsallaşma süreci ve markalaşma süreci içerisinde işletmenin uygulanması
gereken adımları belirlemek, kurumsallaşma ve markalaşma süreçlerinde izlediği aşamaları ve mevcut
durumdaki vaziyetini ortaya koymaktır. Bu çalışmada; Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) verilerine
göre 2020 yılında Samsunda aktif olarak faaliyet gösteren 211 Sigorta Acentesinden 124 tanesine
anket yapılmış ancak 28 tanesinin cevapları geçersiz sayılmış ve 96’sının cevapları üzerinden analiz
yapılmıştır. Araştırmanın bulguları incelendiğinde; katılımcı işletmelerin bir anayasası olduğu ve personelin
bu anayasaya göre hareket ettiği saptanmıştır. Profesyonelleşme açısından incelendiğinde işletmelerin,
uzmanlaşmaya ve uzmanlar tarafından yönetilmeye yatkın olduğu, adil ücret politikasının olduğu
ancak performans değerlemesinin doğru yapılmadığı saptanmıştır. Örgüt yapısı incelendiğinde,
yazılı işletme kurallarını bulunduğu ve çalışanlar tarafından kuralların belirli araçlar aracılığıyla öğrenildiği
yapıların kurulduğu saptanmıştır. Personel için ödül-ceza yönetmelikleri ve personel terfi kurallarının
genel olarak işletmelerde uygulanmadığı ve personelin bu konularda bilgiye ulaşma eksiklikleri
olduğu görülmektedir. Yönetim anlayışı ve karakteristiği incelendiğinde, işletmelerin yarısında yazılı
misyon ve vizyonlarının bulunduğu ve bu kavramların çalışanlar tarafından içselleştirildiği saptanmıştır.
İşlemeler gelecek hedeflerini uzun vadeli yapmalarına rağmen kurumsallaşma kavramlarını genel
olanak kullanmadıkları saptanmıştır. Yönetimsel aşamada personellerin görüşlerinin alınması, çalışanların
süreçlere dahil edilmesi ve işletme içi demokrasinin uygulanmasında eksiklikler saptanmıştır. İşletme
içi iletişim ve iç denetim mekanizmaları incelendiğinde, işletmelerin güçlü ve etkili iletişim kanaları
kullandığı ancak çalışanların ortak bir noktada buluşması, çözüm üretmesi ve yöneticilerin çalışanların
fikirlerini dinlemesi noktasında eksiklikler bulunmaktadır. İşletmeler iyi bir iletişim kanalını tek
taraflı olarak üst yönetimden-alt yönetime doğru kullanmaktadır. Diğer yandan işletme içi denetim faaliyetleri
uygulanmasına ve bilirkişilerle etkin iletişime rağmen sonuçlar çalışanlarla paylaşılmamaktadır.
The aim of this study is; To determine the steps to be applied by the enterprise in the institutionalization
process and branding process, to reveal the stages followed in the institutionalization and branding
processes and the current situation. In this study; by the data of Turkey Union of Chambers and Commodity
Exchanges (TOBB), there are 211 active as Insurance Agents showing activity in Samsun in
2020. Surveys were conducted on 124 of them, but the answers of 28 were deemed invalid and analysis
was made on the answers of 96 of them. When the findings of the research are examined; it has been
determined that participating enterprises have a constitution and that the person acts according to this
constitution. When examined in terms of professionalism, it was determined that businesses are prone
to specialization and to be managed by experts, they have a fair wage policy, but performance evaluation
is not done correctly. When the organizational structure is examined, it has been determined that there
are written business rules and structures where the employees learn the rules through certain tools. It
is observed that the reward-penalty regulations and personnel promotion rules for the personnel are
generally not implemented in the enterprises and the personnel have a lack of access to information on
these issues. When the understanding and characteristics of management are examined, it has been determined
that half of the enterprises have written missions and visions and these concepts are internalized
by employees. Although the processes make their future goals long term, it has been determined
that they do not use the institutionalization concepts in general. In the managerial phase, deficiencies
were identified in taking the opinions of the personnel, including the employees in the processes and in
the implementation of internal democracy. When the internal communication and internal control mechanisms
are examined, there are deficiencies in the point where the companies use strong and effective
communication channels, but the employees meet at a common point, produce solutions and the managers
listen to the opinions of the employees. Businesses use a good communication channel unilaterally
from top management to sub-management. On the other hand, despite the implementation of internal
audit activities and effective communication with experts, the results are not shared with employees.