ÖĞRETMEN ADAYLARININ ARGÜMANTASYON BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE ANALİZİ: BİR UZAKTAN EĞİTİM ÇALIŞMASI


Creative Commons License

GÜL A. C., APAYDIN Z.

Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.21, sa.3, ss.732-758, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Öğretmen adaylarının; öğretmenlik mesleğine başladıklarında, öğrencilerini, öğrenmeye açık, kendi düşüncelerini ve karşıt düşünceleri sorgulayan ve araştırma becerisine sahip bireyler olarak yetiştirebilmeleri için; belli bir konuya ilişkin iddialara yönelik argümanları doğru algılamaları ve değerlendirebilmeleri gerekmektedir. Bu çalışmada da, öğretmen adaylarının, kendilerine sunulan iddia ve argümanları nasıl değerlendirdikleri Sampson ve Clark (2006) tarafından geliştirilen ve Kaya vd. (2014) tarafından Türkçeye uyarlanan argümantasyon testi aracılığıyla incelenmiştir. Çalışma, Karadeniz Bölgesi’nde yer alan üniversitelerden birinde öğrenim görmekte olan öğretmen adayları ile yürütülmüştür. Çalışmaya 193 öğretmen adayı katılmıştır. Veriler, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında eğitimin uzaktan yürütülmesinden dolayı online bir form aracılığı ile toplanmıştır. Çalışmadan sağlanan verilere göre, öğretmen adaylarının ilgili argümantasyon sürecine yönelik bilgi birikimleri olduğunda oluşturdukları argümanların kalitesi ve argümanları tanımlama, açıklama, analiz etme ve değerlendirme becerilerinin arttığı sonucuna ulaşılmıştır.
Teacher candidates; so that when they start the teaching profession, they can raise their students as individuals who are open to learning, question their own thoughts and opposing views, and have research skills; they need to be able to perceive and evaluate the arguments for the claims about a certain subject correctly. In this study, too, how pre-service teachers evaluate the claims and arguments presented to them through the argumentation test developed by Sampson and Clark (2006) and adapted into Turkish by Kaya et al. (2014). The study was carried out with teacher candidates studying in one of the universities in the Black Sea Region. 193 teacher candidates participated in the study. The data were collected through an online form due to the distance education in the 2019-2020 academic year. According to the data obtained from the study, it was concluded that the quality of the arguments and the skills of defining, explaining, analyzing and evaluating the arguments increase when the pre-service teachers have knowledge about the relevant argumentation process.