Descartes Felsefesinde Eğitim Düşüncesinin ve Unsurlarının Çözümlenmesi


Bayraktar O., Uludağ Z.

Researcher: Social Science Studies, cilt.5, sa.IV, ss.582-597, 2017 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 5 Sayı: IV
  • Basım Tarihi: 2017
  • Dergi Adı: Researcher: Social Science Studies
  • Sayfa Sayıları: ss.582-597
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Felsefe ve eğitim arasındaki ilişki bir disiplin olmaya çalışan eğitim felsefesinin sorgulamalarına konu olmasıyla birlikte, filozofların eğitimle ilgili düşüncelerinin incelenmesine eğitim felsefesi çalışmalarında sıklıkla rastlanmaktadır. Eğitim Felsefesi, Eğitim Bilimleri ile Eğitim Programları ve Öğretimi gibi disiplinleri dikkate almaktadır. Ayrıca eğitim felsefesi, felsefe ve eğitim arasındaki yakın ilişkiyi spekülatif olarak analiz etmeye çalışmaktadır. Descartes düşüncesi ise XVII. yüzyıl felsefesi içerisinde şekillenmiş ve sonrasında muhtelif birçok alanı etkilemiştir. Dolayısıyla felsefe tarihinin bu önemli filozofunun bir eğitim anlayışına sahip olup olmadığı incelemeye değmektedir. Descartes başlı başına eğitim konusunu içeren bir eser kaleme almamıştır. Ayrıca onun eğitim düşüncelerinin açıklanma ihtimali olan eğitim felsefesine ilişkin ilgili literatür incelendiğinde konunun detaylı ele alındığı herhangi bir örnekle de karşılaşılmamıştır. Ancak Descartes’ın temel felsefi eserlerinde eğitim konusuna ilişkin unsurlar açık veya örtük bir şekilde mevcuttur. Bu açıdan, Descartes rasyonalizmi ve onun bazı derslerin içeriğine ve amaçlarına ilişkin düşünceleri kendisinden önceki dönemin bir eğitim eleştirisi olduğu gibi ilerleyen yüzyıllarda eğitime yön veren içeriktedir. Çalışma Descartes felsefesinde eğitim konusunun göz ardı edilemeyecek kadar önemli olduğunu iddia ederek Descartes’ta eğitim düşünce ve unsurlarının çözümlenmesini amaçlamaktadır.

While the links between philosophy and education are the subject of questions of the educational philosophy, the study of philosophical thought in philosophers is often encountered in educational philosophical studies. Educational Philosophy takes into account disciplines such as Educational Sciences and Educational Programs and Instruction. In addition, Educational philosophy tries to analyze speculatively the close relation between philosophy and education. Descartes thought was shaped within the philosophy of the 17th century and influenced various fields afterwards. Therefore, it is worth examining whether this important philosopher of philosophy history has an understanding of education. Descartes did not write a work containing education on its own. In this regard, examining the relevant literature on the educational philosophy that Descartes' educational philosophies are likely to reveal, we have not encountered any of the examples discussed in detail. However, the elements of education are open or implicit in Descartes' basic philosophical works. From this point, Descartes rationalism and his thoughts on the content and purpose of some of the lessons were in the content that guides the education in the coming centuries as they were his criticism of the previous era of education. The study aims at analyzing the elements of education by claiming that it is important that the issue of education in Descartes’ philosophy can not be ignored.