Hemşirelik öğrencilerinin kişiliklerinin kişilik özelliklerininkültürlerarsı duyarlılıklarına etkisi


Creative Commons License

Karakaş D., Altay B.

iNTERNATİONAL AKADEMİK RESEARC CONGRESS, Antalya, Türkiye, 30 Ekim - 03 Aralık 2018, cilt.1, ss.2658-2668

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.2658-2668
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET: Bu çalışmanın amacı; hemşire adaylarının kişilik özelliklerinin kültürlerarası duyarlılık üzerine etkisini

belirlemektir. Bu araştırma; bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümünde öğrenim gören birinci, ikinci,

üçüncü ve dördüncü sınıf hemşirelik öğrencileri ile tanımlayıcı olarak yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini,

araştırmanın yürütüldüğü üniversitenin hemşirelik bölümü öğrencileri; örneklemini ise birinci, ikinci, üçüncü ve

dördüncü sınıflarda öğrenim gören 448 öğrenci oluşturmuş, 426 öğrenci çalışmaya katılmayı kabul etmiştir.

Çalışma 13 Kasım- 13 Aralık 2017 tarihleri arasında uygulanmıştır. Veriler 12 sorudan oluşan anket formu,

Cervantes Kişilik Ölçeği (CKÖ) ve Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği (KDÖ) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin

değerlendirilmesinde ortalama, standart sapma, sayı, yüzde, Kolmogorov Smirnov testi, Kruskal Wallis testi,

Bağımsız Örneklem t testi ve Spearman Korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmaya alınan öğrencilerin yaş

ortalaması 20,37 ± 1,07 ve % 80,7’si kadın olup, %25,1 birinci sınıf, % 26,1 ikinci sınıf, %23 üçüncü sınıf ve %

25,8’ i dördüncü sınıfta öğrenim görmektedir. Öğrencilerin % 65,5’i farklı kültürden arkadaşı olduğunu, %

81,7’sinin kültürlerarası duyarlılığa ilişkin eğitim almadığını, %10,3 ‘ünün yurt dışına gittikleri ifade edilmiştir.

Öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıflara göre Cervantes Kişilik Ölçeği 2.alt puan olan duygusal denge/

nörotizm ortalamaları (p=0,003) ve Kültürel Duyarlılık Ölçeği 2. Alt puan olan kültürel farklılıklara saygı

(0,018) ortalamaları arasında istatistiksel olarak fark vardır (p=0,003). Yurt dışında kalma durumları, farklı

kültürlerden arkadaşlarının olması, kültürlerarası eğitim durumları Cervantes Kişilik Ölçeği ve Kültürlerarası

Duyarlılık Ölçeği alt ölçek puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak fark vardır. Öğrencilerin Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği ve Cervantes kişilik ölçeği toplam ve alt ölçek puan ortalamaları arasında pozitif ve negatif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Çalışmada öğrencilerin kişilik özelliklerinin kültürlerarası duyarlılığı etkilediği görülmüştür. Öğrencilerin kişilik özellikleri ve kültürlerarası eğitim alması, farklı kültürlerden arkadaş edinebilmesi için gerekli ortamların sağlanması bu etkiyi pozitif yönde güçlendireceği düşünülmektedir.

Anahtar sözcükler: hemşirelik, kişilik, kültürlerarası duyarlılık, eğitim