Sağlık Eğitiminin Beslenme Alışkanlıkları ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Üzerine Etkisi


ÖZENOĞLU A., YALNIZ T., UZDİL Z.

Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.9, sa.3, ss.234-242, 2018 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Amaç: Sağlık eğitiminin, üniversite öğrencilerinde beslenme alışkanlıkları ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları üzerine etkisinin araştırılmasıdır.Çalışma Planı: Çalışmaya bir devlet üniversitesinin Tıp Fakültesi ile Beslenme ve Diyetetik, Ebelik ve Hemşirelik bölümlerinin 1 ve 4.sınıflarında okuyan toplam 421 öğrenci katılmıştır. Öğrencilere sosyodemografik özelliklerini sorgulayan bir anket formu ve SağlıklıYaşam Biçimi Davranışları (SYBD)-II ölçeği uygulanmıştır. Verilerin analizi SPSS 21 paket programında One Way Anova ve IndependentSample T testleri ile yapılmıştır.Bulgular: Öğrencilerin %78.6’sı kız, %21.4’ ü erkektir. Yaş ortalaması 20.64±1.78 yıl, Beden Kütle İndeksi 21.83±2.98 kg/m2 dir. Beslenmeve Diyetetik Bölümü öğrencilerinin toplam SBYDÖ puanı ile Sağlık Sorumluluğu, Fiziksel Aktivite ve Beslenme alt ölçeği puanlarıdiğer bölümlerden daha yüksektir. Beslenme ve Diyetetik ile Ebelik Bölümü öğrencilerinin Manevi Gelişim alt ölçeği puanları ve Ebeliköğrencilerinin Kişilerarası İlişkiler alt ölçeği puanı diğer bölümlere göre yüksektir. Stres Yönetimi alt ölçeği puanı birinci sınıflarda; SağlıkSorumluluğu, Fiziksel Aktivite ve Beslenme alt ölçeği ile toplam SBYDÖ puanı dördüncü sınıflarda daha yüksek bulunmuştur. Alt ölçeklerdenen düşük puan Fiziksel Aktivite; en yüksek puan Manevi Gelişim ölçeğinden alınmıştır. Kız öğrencilerinin Sağlık Sorumluluğu, Kişilerarasıİlişkiler ve Beslenme alt ölçeği puanları erkek öğrencilerin puanlarından daha yüksek iken; erkek öğrencilerin Fiziksel Aktivitealt ölçeği puanları kızlardan daha yüksektir (p<0.05).Sonuç: Bulgularımız, sağlık eğitiminin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının kazanılmasına olumlu katkı sağladığını doğrulamaktadır.Ancak, toplam SYBDÖ puanının orta düzeyde olması ve Fiziksel Aktivite alt ölçeği puanının diğer alt ölçeklerden daha düşük olmasıeğitimin sürekliliğin sağlanması gerektiğini ortaya koymaktadır.
Aim: It was aimed to investigate the effect of health education on nutritional status and healthy life style behaviour among university students. Study Design: A total of 421 students were enrolled to the study attending first and fourth-year classes of Medical Faculty and departments of Nutrition and Dietetics, Nursing and Midwifery of a state university. Healthy Lifestyle Behaviors Scale (HLBS) II was applied to all students along with a questionnaire consisting of questions about sociodemographic characteristics of the students. Statistical analyses were performed at the SPSS 21 programme with One Way Anova and Independent Sample T tests. Results: Male and female ratios were 21.4% and 78.6%, respectively. The students’ mean age was 20.64±1.78 years and Body Mass Index was 21.83±2.98 kg/m2 . Nutrition and Dietetics students had higher scores at total HLBS and Health Responsibility, Physical Activity and Nutrition subscales were higher (Nutrition and Dietetics students’ scores were higher for total HLBS and subscales Health Responsibility, Physical Activity and Nutrition) than students of other departments. Nutrition and Dietetics and Midwifery students had higher scores at Spiritual Development subscale and Midwifery students had higher scores at Interpersonel Relationships subscale than other students. While Stress Management subscale scores were higher for first-year students; Health Responsibility, Physical Activity and Nutrition subscales and total HLBS scores were higher for fourth-year students. The lowest score was taken from the subscales Physical Activity; the highest scores from the Spiritual Development scale. While Health Responsibility, Interpersonal Relationships and Nutrition subscale scores of girls were higher than male students’ scores; Physical Activity subscale scores of male students were higher than girls’ (p<0.05). Conclusion: Our results revealed that health education makes a positive contribution to the acquisition of healthy lifestyle behaviors. But, since the score of total HLBS fell at middle level and the score of Physical Activity subscale was lower than other subscales, it was concluded that continuous education is needed to update the knowledge.