Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümlerinde Ders İçeriği Olarak Yazı ve Tipografinin Önemi Ondokuzmayıs Ünv Eğitim Fakültesi Dergisi 19 2005


Kaptan A. Y.

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.19, sa.19, ss.48-58, 2005 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 19 Sayı: 19
  • Basım Tarihi: 2005
  • Dergi Adı: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.48-58
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yazı kavramı ve yazının tasarlanması sonucu ortaya çıkan tipografi kavramları ülkemizde tarihsel süreç olarak 2 boyutta ele alınabilir. Bu boyutlardan birincisi Türklerin İslamiyet'i kabulü ve Osmanlı İmparatorluğu (600 yılı kapsayan bir süreç), ikincisi ise Cumhuriyetin ilanıyla birlikte 600 yıllık bir geleneğin değişerek yeni Latin alfabesine (abc) geçiş sürecimizdir. Cumhuriyetin ilanı ve batıyla olan ilişkilerimiz kapsamında; bilimsel aydınlanma sürecine olan yakınlık, algılama ve öğrenme sürecine olan kolaylığı nedeniyle Latin alfabesi, Atatürk'ün yeni kurulan cumhuriyete kazandırdığı önemli edinimlerden bir tanesidir. Kısacası iletişimi kapsayan bütün alanlarda yeni Türk abc 'si kullanılmaya başlanmıştır. Yukarıda belirtilen nedenlerden ötürü, yeni alfabenin kabulü ve yerleşmesi kolay olmamakla birlikte, uzun bir süreç gerektirmektedir. Bu nedenle yazı ile tipografi alanında yetkin, donanımlı tasarımcı ve öğretmenlerin yetişmesi çok uzun bir zaman dilimini kapsayacaktır. Bu konuda en önemli görev eğitim kurumlarına ve en başta da üniversitelerin güzel sanatlar fakülteleri ile eğitim fakülteleri bünyesinde yapılandırılan güzel sanatlar eğitimi bölümü resim-iş eğitimi anabilim dallarına düşmektedir. Özellikle resim-iş eğitimi anabilim dalları öğretmen yetiştirmekteki önceliği ve bu öğretmenlerin ülkenin dört bir yanında eğitim kurumlarında görev alması nedeniyle daha bir önem kazanmaktadır.