Lider Davranışlarının Sosyal Kaytarma Üzerindeki Etkisi: Antalya’daki Beş Yıldızlı Otellerin Mutfak Departmanı Çalışanları Üzerinde Bir Araştırma


AYDEMİR K., KELEŞ Y.

Journal of Tourism and Gastronomy Studies, cilt.7, sa.4, ss.3303-3317, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmanın amacı, otel işletmelerinin mutfak departmanı çalışanlarınınalgıladıkları liderlik davranışlarının, sosyal kaytarma davranışları üzerindeki etkisinibelirleyebilmektir. Araştırmada nicel yöntem benimsenmiş olup, veriler 2018 yılıAğustos ayında Antalya’nın Kundu bölgesinde faaliyet gösteren beş yıldızlı otelişletmelerinin mutfak departmanında görev yapan 476 çalışandan elde edilmiştir.Çalışanların liderlik algıları, çalışan odaklı, vizyoner, ilişki odaklı, risk alan ve kontrolodaklı olmak üzere beş boyut olarak ele alınan CEO liderlik ölçeği aracılığıylaölçülmüştür. Yapılan analizler sonucunda, her bir liderlik davranışının sosyal kaytarmadavranışı üzerinde negatif yönlü anlamlı bir etki oluşturduğu tespit edilmiştir. Sosyalkaytarma üzerinde en fazla etki oluşturan liderlik davranışı ise kontrol odaklı liderlikdavranışıdır.
The aim of this study is to determine the effect of leadership behaviors perceived by kitchen department employees on social loafing behaviors. The quantitative method was adopted in the research and the data were obtained from 476 employees of the kitchen department of five-star hotels operating in Kundu region of Antalya in August 2018. Leadership perceptions of the employees were measured through the CEO leadership scale, which is considered as five dimensions: employee- oriented, visionary, relationship-oriented, risk-taking and control-oriented. As a result of the analyzes, it was found that each leadership behavior had a significant negative effect on social loafing behavior. Leadership behavior, which has the most effect on social loafing, is control-oriented leadership behavior.