Türkiye'deki İndirim Marketlerinin Marka İmajlarının Sosyal Ağ Analizi Yöntemiyle İncelenmesi: A101, BİM ve ŞOK Örneği


BAŞFIRINCI Ç., ÇİLİNGİR ÜK Z., GÜLTEKİN Y.

Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi, cilt.5, sa.2, ss.277-300, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 5 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.277-300
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İndirim Marketleri, uyguladıkları maliyet düşürücü taktik ve stratejilerle tüketiciye düşükfiyat seviyesinde satış yapmayı amaçlayan marketlerdir. Ülkemizde indirim marketleri birekonomik model olarak başarılı olmuşlar ve her sene satış noktası sayısını artırmaktadırlar.Bu çalışmada Euler tarafından Königsberg'in Yedi Köprüsü probleminin çözümü için ortayaatılmış ve daha sonrasında yaygın kullanım alanı bulmuş olan Graf Kuramı'nın bir sonucu olansosyal ağ analizi yöntemiyle bu indirim marketlerinin marka imajlarının belirlenmesineçalışılmıştır. Çalışmada ayrıca Zaltman'ın Metafor Çıkarım Tekniği ile de veri elde edilmiştir.Her iki yöntemle elde edilen veriler farklı seviyelerde analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Eldeedilen sonuçlar çağrışım, grup ve ağ seviyesinde sunulmuş ve çıkarımlarda bulunulmuştur.Literatüre yansıdığı kadarıyla Türkiye’deki indirim marketlerinin marka imajlarını sosyal ağanalizi ile ortaya koyan herhangi bir çalışmaya rastlanmamış olması, bu çalışmanın özgündeğerini oluşturmaktadır.
Discount markets aim to sell at a low price level with the cost-reducing tactics and strategies they implement. Discount markets in our country have been successful as an economic model. In this study, it is tried to determine the brand image of these discount markets by social network analysis method, which is a result of Graph Theory, which was put forward for solution of Königsberg's Seven Bridge problem and found a lot of usage area after the field. Data were also obtained in the study with Zaltman's Metaphors Elicitation Technique. The data obtained by both methods were analyzed and interpreted at different levels. The results obtained were presented at connexion, group and network level and deductions were made. As reflected in the literature, there is not any study demonstrating the brand images of discount markets in Turkey. This gap constitutes the original contribution of this paper.