İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Başarı Algıları ile Öz Düzenleme Becerileri Arasındaki İlişki


Creative Commons License

TEMEL S., KANSU C. Ç., TEMEL N.

Milli Eğitim, cilt.52, sa.237, ss.167-198, 2023 (Scopus) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 52 Sayı: 237
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.37669/milliegitim.1077573
  • Dergi Adı: Milli Eğitim
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.167-198
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin başarı algıları ile öz düzenleme becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmanın örneklemi, 460 dördüncü sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Başarı Algısı Ölçeği” ve “Öz Düzenleme Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde Mann Whitney U, Kruskal Wallis-H, Jonckheere-Terpstrai ve Spearman Sıra Farkları Korelasyon testleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçları öğrencilerin başarı algılarının yüksek düzeyde ve öz düzenleme becerilerinin ise orta düzeyde olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin başarı algıları cinsiyete ve okul öncesi eğitim alma durumuna göre farklılaşmazken, anne eğitim durumuna göre farklılaşmıştır. Baba eğitim durumuna göre başarı algısı ölçeği davranışsal alt boyutta anlamlı olarak farklılaşmıştır. Cinsiyete göre öz düzenleme ölçeğinin öğrenme stratejileri alt boyutunda anlamlı farklılık görülmüştür. Öz düzenleme ölçeğinin hedef belirleme ve planlama alt boyutunda anne, yardım arama ve öz değerlendirme alt boyutlarında baba eğitim durumuna göre anlamlı farklılık bulunmuştur. Öz düzenleme ölçeği okul öncesi eğitim alma durumuna göre farklılaşmamıştır. Öğrencilerin başarı algıları ve öz düzenleme becerileri arasında pozitif yönlü ve düşük düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür.