The Contemporary Leadership Behavior of School Principals Scale according to teacher's perceptions: Validity and reliability study


Creative Commons License

Gül İ., Örs Özdil S.

International Journal of Assessment Tools in Education, cilt.10, sa.3, ss.613-637, 2023 (ESCI)

Özet

Okul müdürlerinin işbirliği, yenilikçilik, teknolojik ilerleme ve eşitlikçilik gibi fikirlere vurgu yapan modern liderlik becerilerine sahip olmaları beklenmektedir. Bu çalışmanın amacı, öğretmen perspektifleri doğrultusunda geliştirilen Okul Müdürlerinin Mevcut Liderlik Davranışları Ölçeği'nin (OMBDÖ) psikometrik özelliklerini belirlemektir. Ölçeğin kapsam geçerliliği için sekiz uzmana başvurulmuş ve her bir madde için kapsam geçerlilik oranı (KGO) ve kapsam geçerlilik indeksi (KGİ) hesaplanmıştır. Ölçek geliştirme araştırması için iki farklı örneklem temel alınmıştır. Açımlayıcı faktör analizinde (AFA) 253 öğretmenin verisi kullanılırken, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ve ölçme değişmezliği çalışmalarında 215 öğretmenin verisi kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için Cronbach alfa, McDonald's omega, Split-Half yöntemi katsayıları, bileşik güvenirlik (CR) ve ortalama açıklanan varyans (AVE) değerleri belirlenmiştir. Çalışmalar, toplam varyasyonun %74,4'ünü açıklayan 34 maddelik tek faktörlü bir yapı üretmiştir. Tüm SCLBSP maddelerinin yüksek düzeyde ayırt ediciliğe sahip olduğu ve tüm ölçeğin güvenilirlik ve geçerliliğinin de yüksek olduğu bulunmuştur.

School principals are expected to possess modern leadership abilities that place an emphasis on ideas like collaboration, innovation, technological advancement, and egalitarianism. The objective of this study was to establish the psychometric features of the scale of current leadership behaviors of school principals (SCLBSP) developed in accordance with teacher perspectives. For the scale's content validity, eight experts were contacted, and for each item, the content validity ratio (CVR) and content validity index (CVI) were computed. Two different samples served as the basis for the scale development investigation. 253 teachers' worth of data were utilized in the exploratory factor analysis (EFA), whereas 215 teachers' worth of data were used in the confirmatory factor analysis (CFA) and measurement invariance studies. Cronbach's alpha, McDonald's omega, Split-Half method coefficients, composite reliability (CR), and average variance extracted (AVE) values were determined to determine the scale's reliability. The studies produced a single-factor structure with 34 items that explained 74.4% of the total variation. All SCLBSP items were found to have high levels of discrimination, and the reliability and validity of the entire scale were also found to be high.