Değer Felsefesi Açısından Yapılandırmacılık


Bayraktar O.

I. EĞİTİM KONGRESİ “21. Yüzyılda Bir Eğitim Felsefesi Oluşturmak ve Özel Okullar”, Antalya, Türkiye, 28 - 30 Kasım 2014, sa.13840, ss.566-575

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.566-575
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yapılandırmacılık üzerine çeşitli çalışmalar göz önüne alındığında; sadece öğrenme psikolojisine ait bir kuram olmaktan ziyade onun felsefi köklere sahip olduğu görülmektedir. Özellikle bilgi ve değer arasındaki ‘olan’ ve ‘olması gereken’ ayrımında ve bilim felsefesinin yöntem tartışmalarında yapılandırmacılık eğitim sahasını etkileyen paradigmanın ismi olarak görülebilir. Bilgiye yaklaşımda yapılandırmacılığın da dahil olduğu birçok eleştiri değer tartışmasını önemli kılmıştır. Diğer taraftan pedagojik sahadaki toplumsallaşma içerikli yaklaşımlarda özgürlük-otorite tartışmalarının içeriği itibariyle amaç-hedef rasyonalitesindeki değişim ya da bireyin kendini belirleme hakkı üzerinden resmi eğitimin mutlakçılığı veya anti-pedagojinin eğitim karşıtlığı; felsefe tarihinin değerler konusunda mutlakçılık ve rölativizm karşıtlığını pekiştiren bir dayanaktır. Çalışma eğitim sistemimiz içerisinde değişen anlayışın yapılandırmacılığa uygun şekilde değerler eğitimine yansımasını konu alırken değer kavramının mahiyeti üzerinde yapılmış çeşitli akıl yürütmelerden hareketle kavramın ele alınışını sentezleme girişiminde bulunmaktadır. Bu yolla kavramın belli bir yerde konumlanışını sağlayıp açıkladıktan sonra değer kavramının felsefe tarihi içerisindeki bazı uğraklarını yapılandırmacılığın değerlere yaklaşımıyla uygun düşecek şekilde okumakta, felsefe tarihi ve yapılandırmacı eğitim arasındaki ilişkiselliği aktarmaktadır.