Eğitimde İnsani Alanlar Sorunu ve Dijitalleşme


Bayraktar O.

International Ankara Congress on Scientific Research VI, Ankara, Türkiye, 1 - 03 Nisan 2022, cilt.1, ss.619-629

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.619-629
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Teknolojideki hızlı gelişme sürekli değişim dalgası yaratmıştır. Değişiklikler insanların çalışma hayatı kadar insani oluş biçimlerini ve içeriklerini de belirlemektedir. Teknoloji ve insanı birbirinden ayırmak doğru olmadığı gibi zordur. Ancak bu koşullarda eğitsel görevler her zaman tartışılmalıdır. Dijital çağ ve teknolojik gelişmeler eğitimi gereksizleştirecek midir? Örneğin, gelecekte öğretmenlik mesleğine ihtiyaç duyulmayacağı durumlarla karşı karşıya kalınabilir mi? Ya da teknolojik gelişmeler öğretmenliği daha önemli mi kılacaktır? Tartışmadan hareketle oluşturulacak varsayımlar, insan ve eğitim anlayışının istikametini ve içeriğini belirler. Teknoloji ve eğitim ilişkisi göz önüne alındığında insani alanlar kavramı aslında dikkate değerdir. Eğitimin kültür, hukuk, ekonomi, din, dil, ahlak, sanat, felsefe, gelenek, toplum gibi insanı belirleyen alanlarla bağlantısı vardır. Bilim ve teknolojinin getirdiği olumsuzluklar bakımından eğitim ve insani alanlar arasındaki bağlantı değerlendirilmeyi hak etmektedir. Son yüzyılda eğitimin bu insani alanlarla etkileşimi ihmal edilmektedir. Eğitim ve teknoloji arasındaki günümüz etkileşimi bu kontrolsüzlük üzerinde ilerlemektedir. Öte yandan bilim ve teknolojinin bazı yönleri, eğitim ve öğretim içeriğinde tercih unsurunu devre dışı bırakabilir. İnsani alanlar sorunu, felsefede doğa bilimlerinin sosyal bilimler üzerindeki etkisi bakımından tartışılmıştır. Ancak sorunun eğitimdeki yansımaları, insanın varlıksal durumu açısından yeterince dile getirilmemiştir. İnsanın teknoloji etkisi altında neleri yitirdiği ve nelere sahip çıkması gerektiği aşağı yukarı saptanabilirse, eğitimde ilkesel düşünceler geliştirme imkânı doğar. Bu çalışmada günümüz dijitalleşmesi değerlendirilerek eğitimde insani alanlar sorununa nüfuz edilecektir.

The rapid development in technology has created a constant wave of change. Changes determine the human form and content of people as much as their working life. It is difficult as it is not right to separate technology and human from each other. However, in these circumstances, educational tasks should always be discussed. Will the digital age and technological developments make education unnecessary? For example, is it possible to be faced with situations where there will be no need for the teaching profession in the future? Or will technological developments make teaching more important? The assumptions that will be formed from the discussion determine the direction and content of the understanding of humans and education. Education has a connection with areas such as culture, law, economy, religion, language, morality, art, philosophy, tradition, and society, which determines humans. In terms of the negativities brought by science and technology, the connection between education and fields of humanities deserves to be evaluated. In the last century, the interaction of education with these fields of humanities has been neglected. Today's interaction between education and technology advances on this lack of control. On the other hand, certain aspects of science and technology may inactivate the element of choice in the content of education and training. The problem of humanities has been discussed in terms of the impact of natural sciences on social sciences in philosophy. However, the reflections of the problem in education have not been adequately expressed in terms of the existential situation of humans. If what humans have lost under the influence of technology and what they need to protect can be approximately determined, then the possibility of determining principled ideas in education will arise. In this study, the problem of fields of humanities in education will be penetrated by evaluating today's digitalization.