Ortaokul Öğrencilerinin Okul Doyumu İle Yaşam Doyumları Arasındaki İlişki: Umudun Aracı Rolünün İncelenmesi


Creative Commons License

YAM F. C., KUMCAĞIZ H.

Manas Journal of Social Studies, cilt.9, sa.4, ss.2113-2130, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 9 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2020
  • Doi Numarası: 10.33206/mjss.720592
  • Dergi Adı: Manas Journal of Social Studies
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.2113-2130
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araĢtırmada ortaokul öğrencilerinin okul doyumu ve yaĢam doyumu arasındaki iliĢkide umudun aracı rolünün incelenmesi amaçlanmıĢtır. AraĢtırmada iliĢkisel tarama modeli kullanılmıĢtır. AraĢtırmanın çalıĢma grubu, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Orta Karadeniz Bölgesi’ndeki bulunan bir ildeki üç farklı ortaokulda öğrenim gören 105 kız ve 106 erkek öğrencinden oluĢturmaktadır. ÇalıĢmanın verilerinin toplanmasında Çocuklar Ġçin Kapsamlı Okul Doyumu Ölçeği, Çocuklar Ġçin YaĢam Doyumu Ölçeği ve Çocuklar Ġçin Umut Ölçeği kullanılmıĢtır. AraĢtırmada bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi, yapısal eĢitlik modellemesi ve doğrulaycı faktör analizi kullanılmıĢtır. AraĢtırmanın bulgularına göre ortaokul öğrencilerinin okul doyumu düzeyleri cinsiyete göre erkek öğrencilerin lehine anlamlı olarak farklılaĢmıĢtır. Diğer açıdan öğrencilerin umut ve yaĢam doyumu düzeyleri, cinsiyet değiĢkenine göre olarak anlamlı bir Ģekilde farklılaĢmamıĢtır. ÇalıĢmada ortaokul öğrencilerinin umut ve yaĢam doyumu puanları sınıf düzeyi değiĢkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir Ģekilde farklılaĢırken, okul doyumu puanları sınıf düzeyi değiĢkenine göre anlamlı olarak farklılaĢmamıĢtır. Yapılan yapısal eĢitlik modellemesinde ortaokul öğrencilerinin okul doyumu ve yaĢam doyumu arasındaki iliĢkide umudun kısmi aracılık rolüne sahip olduğu belirlenmiĢtir. Elde edilen bu sonucun ortaokul öğrencilerin yaĢam doyumlarının artırılması çalıĢmalarında kullanılabileceği düĢünülmektedir. Ayrıca araĢtırmada elde edilen bulguların ileride bu alanda yapılacak olan araĢtırmalar için bir temel oluĢturacağı ifade edilebilir.
In this study, it is aimed to examine the mediating role of hope in the relationship between secondary school students' school satisfaction and life satisfaction. The study group of the research consists of 105 female and 106 male students studying at three different secondary schools in a city in the Middle Black Sea Region in the 2018-2019 academic year. Comprehensive School Satisfaction Scale for Children, Life Satisfaction Scale for Children and Life Satisfaction Scale for Children were used to collect the data of the study. Independent sample t-test, one way variance analysis, structural equation modeling and confirmatory factor analysis were used in the study. According to the findings of the study, school satisfaction levels of secondary school students differed significantly in favor of male students according to gender. Hope and life satisfaction levels of students did not differ significantly according to gender. The hope and life satisfaction scores of secondary school students differed significantly according to the grade level variable. In the structural equation modeling, it was determined that hope has a partial mediating role in the relationship between secondary school students' school satisfaction and life satisfaction. It is thought that this result can be used in studies to increase the life satisfaction of secondary school students. In addition, it can be stated that the findings obtained in the research will form a basis for future research in this field.