Instagram Kullanım Alışkanlıkları ve Motivasyonları ile Narsisizm Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme: Selçuk Üniversitesi Öğrencileri Örneği


Creative Commons License

BALCI Ş., BAL E., DELAL Ö.

Erciyes İletişim Dergisi, cilt.6, sa.2, ss.955-974, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2019
  • Doi Numarası: 10.17680/erciyesiletisim.543430
  • Dergi Adı: Erciyes İletişim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.955-974
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Instagram, kullanıcılarının bilgilerini, fotoğraf ve videolarını diğer insanlarla paylaşmalarınısağlayan; küresel olarak en hızlı büyüyen sosyal medya araçlarından biri olarak dikkatçekmektedir. Instagram gibi sosyal ağların gittikçe popülerleşmeye başlamasıyla birlikte,iletişim olgusu dönüşüme uğramış; toplumsal yaşamda özel alan ile kamusal alan arasındakiayrım gittikçe silikleşmiştir. Ancak bu hızlı gelişimin yanında, insanların Instagramı nedenkullandıkları; Instagram ile narsisizm arasında nasıl bir ilişkinin olduğunu inceleyen çokfazla akademik araştırma bulunmamaktadır. Bu araştırma, Instagram kullanım alışkanlıklarıve motivasyonları ile narsisizm arasındaki ilişkiyi mercek altına almaktadır. Saha araştırmasıyönteminin kullanıldığı çalışmada, veriler 349 üniversite öğrencisinden yüz yüze görüşme yoluylaelde edilmiştir. Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerini Instagram kullanmaya yöneltenbeş motivasyon tespit edilmiştir. Bu motivasyonlar önem sırasına göre; Bilgilenme, Karizma,Belgeleme, Gözetim ve Yaratıcılık’tır. Bilgilenme motivasyonu yönelimli Instagram kullananbireyler, aynı zamanda Gözetim motivasyonuna da önem vermektedirler. Araştırmada günlükInstagram kullanım süresi ile narsisizm düzeyi arasında anlamlı korelasyon tespit edilememiştir.Ancak narsisizm düzeyi arttıkça, Instagram kullanım sıklığında bir artış yaşanmaktadır. Yinekatılımcıların narsisizm düzeyi ile Bilgilenme ve Karizma motivasyonları arasında zayıf düzeyde,pozitif anlamlı ilişki bulunmaktadır
Instagram allows users to share their information, photos and videos with other people; as one of the fastest growing social media tools. When social networks such as Instagram began to become more popular, the phenomenon of communication was transformed; in social life, the distinction between the private sphere and the public sphere has become increasingly blurred. But in addition to this rapid development, people use Instagram as the cause; there are not too many academic studies examining the relationship between Instagram and narcissism. This research examines the relationship between Instagram use habits and motives and narcissism. In the study using field research method, data were obtained from 349 university students by face to face interviews. As a result of the research, five motives have been identified which lead university students to use Instagram. These motives are in order of importance; Knowledge, Coolness, Documentation, Surveillance and Creativity. Individuals who use Instagram to be motivated by information are also interested in Inspection motivation. In the study, no significant correlation was found between daily Instagram duration and the level of narcissism. However, as the level of narcissism increases, there is an increase in the frequency of Instagram usage. Again, there is a weak, positive and significant relationship between narcissism level of the participants and the motives of Knowledge and Coolness.