Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Belgesel Kullanımı İle İlgili Görüşleri


Gökgöz H. C., Çobanoğlu E. O., Ergun M.

IV. International Educational Sciences Conference, Giresun, Türkiye, 28 - 30 Nisan 2023, ss.228-240

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Giresun
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.228-240
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Hayatla birebir bağlantısı olan fen bilimleri derslerinde birçok görsel materyal kullanılmaktadır. Bu materyallerden birisi de belgesel olup öğretmenlerin bu belgeselleri nasıl kullandıkları ile ilgili az sayıda çalışmalara rastlanmıştır. Bu nedenle çalışmanın amacı, fen bilimleri öğretmenlerinin fen bilimleri derslerinde belgesel kullanımına yönelik görüşlerini ortaya koymaktır. Bu amaçla çalışmanın yönteminde nitel araştırma desenine ait fenomenoloji kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 3 farklı ilde görev yapan 5 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı, araştırmacı tarafından geliştirilerek geçerliliği ve güvenirliği sağlanmış olan tam yapılandırılmış görüşmelerden yararlanılmıştır. Görüşme sorularına, 2 uzmana danışılarak son şekli verilmiştir. Veriler betimsel analiz kullanılarak analiz edilmiş. 2020-2021 tarihleri arasında pandemi koşulları nedeniyle gönüllü katılımcılarla yapılan görüşmeler online ve cep telefonu görüşmeleri ile gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler transkripte edilmiş, kategori ve temalar belirlendikten sonra araştırmacılar tarafından kodlanmıştır.  Araştırma sonucunda, fenin anlamlı öğrenilebilmesi için tanım yapabilme becerisinin gerekli olduğu ve böylelikle öğretmenlerin belgeseli, bilimsel ve tanıtım amaçlı hazırlanmış video olarak tanımladığı, doğa belgesellerinin fen derslerinde daha çok tercih edildiği, belgesel kullanımında en çok ilgi ve motivasyonu arttırma, öğrenmede kalıcılığı sağlama ve merak uyandırmada avantaj sağladığı, zamanla ilgili sorunların bir dezavantaj oluşturduğu, belgesel kullanımının biyoloji konusuna daha uygun olduğu, belgesel kullanırken en çok dikkat edilecek unsurların öğrencinin yaşına ve düzeyine uygun olması, belgeselin kısa süreli olması ve konuya uygun olması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada fen bilimleri öğretimlerinde belgesel kullanımına ilişkin sonuçlarımıza uygun önerilerde bulunulmuştur.

A large number of visual materials are used in science lessons, which are directly connected to life. One of these materials is documentaries and few studies have been found on how teachers use these documentaries. For this reason, the aim of this study is to find out the views of science teachers about the use of documentaries in science lessons. For this purpose, a qualitative research design, phenomenology, was used in the method of the study. Sample of the study consists of 5 science teachers working in 3 different cities. Data collection tool was developed by the researcher and structured interviews with validity and reliability were used. The interview questions were finalized after consulting two experts. The data were analysed by using descriptive analysis. Due to pandemic conditions, the interviews conducted with volunteering participants were carried out online and via telephone calls between 2020 and 2021. The data obtained were transcribed, and they were coded by the researchers after categories and themes were determined. As a result of the study, it was concluded that the ability to make definitions is necessary for meaningful learning of science and thus teachers define documentaries as videos prepared for scientific and introductory purposes, nature documentaries are preferred more in science lessons, documentary use is advantageous for increasing interest and motivation, providing permanence in learning and arousing curiosity, problems related with time constitute a disadvantage, the use of documentaries is more suitable for biology, the most important elements to pay attention when using documentary should be the documentary’s being suitable for the age and level of students, being short and suitable for the subject. Recommendations were made in accordance with our results regarding the use of documentaries in science teaching.