SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ZİHİNDEN TOPLAMA İŞLEMİ YAPARKEN KULLANDIKLARI STRATEJİLERİN İNCELENMESİ


Creative Commons License

üstündağ m., OZÇAKIR SÜMEN O.

Trakya Eğitim Dergisi, cilt.13, sa.3, ss.1929-1941, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.24315/tred.1259021
  • Dergi Adı: Trakya Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1929-1941
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Zihinden toplama stratejileri bireylerin temel matematiksel işlemleri ve günlük hayat problemlerini çözmelerini kolaylaştırır; sayı hissinin gelişimini sağlar. Bu nedenle zihinden toplama stratejileri bireylere ilkokuldan itibaren kazandırılması gereken önemli becerilerdendir. Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının zihinden toplama işlemleri yaparken kullandıkları stratejileri çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın katılımcılarını 125 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri farklı zihinden toplama stratejileri ile çözülebilen toplama işlemlerinden oluşan bir çalışma kağıdı ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmeni adaylarının zihinden toplama stratejilerini kullanma düzeylerinin düşük olduğu; çoğunluğunun bir, iki veya üç tür zihinden toplama stratejisi kullandıkları, ayrıca hiç strateji kullanmayan öğretmen adaylarının da var olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının en çok “onluklarına ve birliklerine ayırarak toplama” stratejisini kullandığı ve zihinden toplama stratejisi kullanımlarının cinsiyete göre değişmediği bulunmuştur. Ayrıca araştırmada öğretmen adaylarının önemli bir matematiksel materyal olan yüzlük tablo üzerinde zihinden toplama stratejilerini uygulama becerileri de incelenmiş ancak neredeyse tamamının zihinden toplama stratejilerini yüzlük tabloda kullanamadığı görülmüştür. Araştırma sonuçları gelecekteki öğrencilerine toplama stratejilerini öğretmeleri beklenen sınıf öğretmeni adaylarının düşük düzeyde strateji kullandıklarını göstermesi bakımından önemlidir.
Mental addition strategies enable individuals to solve mathematical operations and daily life problems and develop their number sense. Therefore, these strategies are important that should be acquired by individuals starting from primary school. This study aims to examine the strategies used by pre-service primary school teachers while performing mental additions. The participants of the research, which was carried out in the survey model, consisted of 125 pre-service primary school teachers. The data were collected with a worksheet consisting of additions that could be solved with different mental addition strategies. As a result of the research, it was found that the pre-service primary school teachers’ level of using mental addition strategies was low. It was revealed that the majority of the pre-service teachers used one, two, or three types of mental addition strategies and there were pre-service teachers who did not use any of these strategies. It was also found that pre-service teachers mostly used the strategy of adding by separating the number into decades and ones. Total strategy usage scores did not differ significantly according to gender. In addition, it was observed that almost pre-service primary school teachers could not use the mental addition strategies in hundreds chart, which is an important mathematical material. The results are important in terms of showing that the pre-service primary school teachers, who are expected to teach their future students mental addition strategies, use these strategies at a low level.