Okul Öncesi Dönemde Öğrenmede Öz Düzenleme Açısından Akran İlişkileri


Gülay Ogelman H., Göktaş İ., Ok B.

Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, cilt.7, sa.2, ss.185-206, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Araştırmanın amacı, okul öncesi dönemde bağımsız öğrenmenin akran ilişkileri üzerindeki yordayıcı rolünün incelenmesidir. İlişkisel tarama desenindeki başarı, okul öncesi eğitime devam eden 5 yaş grubundan 117 çocuk yer almaktadır. Araştırmada, Kişisel Bilgi Formu, Küçük Çocuklar için Bağımsız Öğrenme Davranışları Ölçeği (BÖD 3-5), Ladd ve Profilet Çocuk Davranış Ölçeği'nden faydalanılmıştır. Ölçme araçları, okul öncesi öğretmenleri tarafından doldurulmuştur. Bulgulara krizi, okul öncesi dönemde bağımsız yaşamanın ile akranlarına karşı yardım amaçlı sosyal gelişme arasında olumlu yönde; aşırı hareketlilik, saldırganlık, akranlarına karşı asosyal davranış, dışlanma, arasında olumsuz yönde anlamlı düzeyde ilişkiler bulunmaktadır. Küçük çocukların bağımsız öğrenmelerinin; Akranlarına karşı yardım sağlayan sosyal büyüme, aşırı hareketlilik, akranlarına karşı saldırganlık, akranlarına karşı asosyal gelişme anlamlı bir şekilde yordadığı görülüyor. Bağımsız sağlık hizmeti en çok akranlarına karşı yardım sağlayan sosyal ömrü yordarken, en az zararlılık durumu yordamaktadır. Okul öncesi dönemde çocukların bağımsız öğrenme oranlarının olumlu yönde olumlu güçlerinin arttığı.