Yurt Dışı Eğitim Göçü Koşullarında Oryantasyon Amaçlı Kurumsal Dijitalleşme: Bir Mobil Uygulama Tasarımı


Bayraktar O., Yavuz E. C., Dombaycı M. A.

2.Uluslararası Göç Araştırmaları Kongresi (ICOMIR-2022), Ankara, Türkiye, 20 - 22 Mayıs 2022, ss.61-79

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.61-79
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Küreselleşme ve dijitalleşmenin katkısıyla eğitim amaçlı yurt dışı göçe ilgi artmıştır. Akıllı telefonlarla görüntülü konuşma yapılabilirken ailelerin çocuğunu tahsil amaçlı farklı bir ülkeye göndermekteki kaygıları azalmıştır. İnternet ve yorum sistemi sayesinde gençler ve aileler farklı bir ülke hakkında detaylı bilgilere sahip olabilmektedirler. Ancak kampüs ve şehir hayatına ilişkin bilgiler arama motorlarında oldukça dağınık bir şekilde bulunurken bilgisayar başında oldukça uzun süren ön araştırmaları gerektirmektedir. Kurumsal bir arka planı olan içerikler dışında başka birçok içerikle karşılaşılabilmesi üniversite tercih süreçlerinde yabancı ülkelerden olan adaylarda kurumsal bir garanti hissi oluşmasını engelleyebilmektedir. 2000’den sonra doğan gençlerin her şeyden daha fazla akıllı telefonlarıyla uyum içerisinde olduğu yetişkinler tarafından açık bir şekilde gözlenmektedir. Gelişmiş ülkeler içinse beyin göçünün dışında eğitime dayalı kısa süreli göçler hâlâ devam eden birçok mesleğe ilişkin nitelikli kalıcı göçlerin ön adımı niteliğinde önemsenmektedir.

Ülkemizdeki toplam 223.954 yabancı uyruklu öğrenci başlıca Anadolu Üniversitesi, Karabük Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Atatürk Üniversitesi ve Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde öğrenim görmektedir. Kurumların dijitalleşme çabalarının arttığı günümüzde, yükseköğretim kurumlarımızın sahip olduğu mobil uygulamalar tarandığında eğitim amaçlı yurt dışı göç koşullarını dikkate alan, ülke ve koşullar hakkında bilgileri derli toplu sunan çok dilli bir mobil uygulama bulunamamıştır.

Çalışmanın amacı yükseköğretimde kurumsal dijitalleşme ve eğitim amaçlı göç ilişkisini değerlendirmektir. Buna bağlı olarak kuramsal bir değerlendirme yapılmıştır. Yükseköğretim kurumlarındaki mobil uygulamaların içerik, yorum ve sayısal verileri taranmıştır. Yabancı uyruklu öğrenci mevcutları ve ülkeleri analiz edilmiştir. Elde edilen verilere dayanılarak sayıları giderek artan, eğitim amaçlı, süreli ve isteğe bağlı göç eden yabancı uyruklu öğrencilerin kampüs ve şehir hayatına uyumunu kolaylaştıran bir mobil uygulama tasarısı önerilmiştir. Tasarı yabancı uyruklu öğrencilere ağırlık veren Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarının yararlanabileceği bir içerik ve biçimde sunulmaktadır.

With the contribution of globalization and digitalization, interest in education abroad has increased. While video calls can be made with smartphones, the concerns of families about sending their children to a different country for education have decreased. Thanks to the internet and comment system, young people and families can have detailed information about a different country. However, while the information about campus and city life is found in a very scattered way in search engines, it requires very long preliminary research on the computer. The fact that much content other than the content with an institutional background can be encountered may prevent the feeling of institutional guarantee in international candidates during the university selection process. It is clearly observed by adults that young people born after 2000 are more in tune with their smartphones than anything else. For developed countries, apart from brain drain, short-term migrations based on education are considered important as a preliminary step for qualified permanent migrations related to many professions that still continue.

A total of 223,954 international students study in our country, mainly at Anadolu University, Karabuk University, Istanbul University, Bursa Uludag University, Ataturk University, and Ondokuz Mayıs University. Today, when the digitalization efforts of institutions are increasing, when the mobile applications of our higher education institutions are scanned, no multilingual mobile application can be found that takes into account the conditions of international migration for educational purposes and provides information about the country and conditions in an organized manner.

The aim of the study is to evaluate the relationship between institutional digitalization and educational migration in higher education. Accordingly, a theoretical evaluation has been made. Content, comments, and numerical data of mobile applications in higher education institutions were scanned. The number of international students and their countries was analyzed. Based on the data obtained, a mobile application design has been proposed that facilitates the adaptation of the increasing number of international students who immigrate for educational purposes, temporarily and on-demand, to campus and city life. The draft is presented in a content and format that can be used by higher education institutions in Turkey, which focus on international students.