2.Uluslararası Göç Araştırmaları Kongresi (ICOMIR-2022), Ankara, Türkiye, 20 - 22 Mayıs 2022, ss.61-79
Küreselleşme ve dijitalleşmenin
katkısıyla eğitim amaçlı yurt dışı göçe ilgi artmıştır. Akıllı telefonlarla
görüntülü konuşma yapılabilirken ailelerin çocuğunu tahsil amaçlı farklı bir ülkeye
göndermekteki kaygıları azalmıştır. İnternet ve yorum sistemi sayesinde gençler
ve aileler farklı bir ülke hakkında detaylı bilgilere sahip olabilmektedirler.
Ancak kampüs ve şehir hayatına ilişkin bilgiler arama motorlarında oldukça
dağınık bir şekilde bulunurken bilgisayar başında oldukça uzun süren ön
araştırmaları gerektirmektedir. Kurumsal bir arka planı olan içerikler dışında
başka birçok içerikle karşılaşılabilmesi üniversite tercih süreçlerinde yabancı
ülkelerden olan adaylarda kurumsal bir garanti hissi oluşmasını
engelleyebilmektedir. 2000’den sonra doğan gençlerin her şeyden daha fazla
akıllı telefonlarıyla uyum içerisinde olduğu yetişkinler tarafından açık bir
şekilde gözlenmektedir. Gelişmiş ülkeler içinse beyin göçünün dışında eğitime
dayalı kısa süreli göçler hâlâ devam eden birçok mesleğe ilişkin nitelikli
kalıcı göçlerin ön adımı niteliğinde önemsenmektedir.
Ülkemizdeki toplam 223.954 yabancı
uyruklu öğrenci başlıca Anadolu Üniversitesi, Karabük Üniversitesi, İstanbul
Üniversitesi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Atatürk Üniversitesi ve Ondokuz Mayıs
Üniversitesi’nde öğrenim görmektedir. Kurumların dijitalleşme çabalarının
arttığı günümüzde, yükseköğretim kurumlarımızın sahip olduğu mobil uygulamalar
tarandığında eğitim amaçlı yurt dışı göç koşullarını dikkate alan, ülke ve
koşullar hakkında bilgileri derli toplu sunan çok dilli bir mobil uygulama
bulunamamıştır.
Çalışmanın amacı yükseköğretimde
kurumsal dijitalleşme ve eğitim amaçlı göç ilişkisini değerlendirmektir. Buna
bağlı olarak kuramsal bir değerlendirme yapılmıştır. Yükseköğretim
kurumlarındaki mobil uygulamaların içerik, yorum ve sayısal verileri
taranmıştır. Yabancı uyruklu öğrenci mevcutları ve ülkeleri analiz edilmiştir.
Elde edilen verilere dayanılarak sayıları giderek artan, eğitim amaçlı, süreli
ve isteğe bağlı göç eden yabancı uyruklu öğrencilerin kampüs ve şehir hayatına
uyumunu kolaylaştıran bir mobil uygulama tasarısı önerilmiştir. Tasarı yabancı
uyruklu öğrencilere ağırlık veren Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarının
yararlanabileceği bir içerik ve biçimde sunulmaktadır.
With the contribution of globalization and
digitalization, interest in education abroad has increased. While video calls
can be made with smartphones, the concerns of families about sending their
children to a different country for education have decreased. Thanks to the
internet and comment system, young people and families can have detailed
information about a different country. However, while the information about
campus and city life is found in a very scattered way in search engines, it
requires very long preliminary research on the computer. The fact that much
content other than the content with an institutional background can be
encountered may prevent the feeling of institutional guarantee in international
candidates during the university selection process. It is clearly observed by
adults that young people born after 2000 are more in tune with their
smartphones than anything else. For developed countries, apart from brain
drain, short-term migrations based on education are considered important as a
preliminary step for qualified permanent migrations related to many professions
that still continue.
A total of 223,954 international students study in
our country, mainly at Anadolu University, Karabuk University, Istanbul
University, Bursa Uludag University, Ataturk University, and Ondokuz Mayıs
University. Today, when the digitalization efforts of institutions are
increasing, when the mobile applications of our higher education institutions
are scanned, no multilingual mobile application can be found that takes into
account the conditions of international migration for educational purposes and
provides information about the country and conditions in an organized manner.
The aim of the study is to evaluate the relationship
between institutional digitalization and educational migration in higher
education. Accordingly, a theoretical evaluation has been made. Content,
comments, and numerical data of mobile applications in higher education
institutions were scanned. The number of international students and their
countries was analyzed. Based on the data obtained, a mobile application design
has been proposed that facilitates the adaptation of the increasing number of
international students who immigrate for educational purposes, temporarily and
on-demand, to campus and city life. The draft is presented in a content and
format that can be used by higher education institutions in Turkey, which focus
on international students.