TAKLİT ÜRÜN SATIN ALMA DAVRANIŞINDA BİREYSEL CAYDIRICI OLARAK RİSK FAKTÖRLERİ: AKSESUAR ÜRÜNLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA


ERDOĞAN YAZAR E., Burucuoğlu M.

Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, cilt.36, sa.4, ss.17-37, 2018 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Taklit ürünler bugün tüm dünyadaüzerine düşünülen ve çözüm arananönemli bir konudur. Taklit ürünlerkullanımları ile tüketicilere, üretimi ilemikro düzeyde işletmelere makrodüzeyde ise ekonomilere zararvermektedir. Bu çalışmada, taklit ürünlere yönelikarzın oluşmasında önemli bir rol üstlenentüketicilerin taklit ürün satın alma davranışına çeşitlirisk faktörlerinin ve cinsiyetin etkisi incelenmiştir.Araştırmada ürün kategorisi olarak tüketicilerinbirçok noktada kolayca ulaşabildiği aksesuarürünleri seçilmiştir. Araştırma kapsamındaSamsun/Türkiye örnekleminden 351 katılımcıyaanket tekniği ile ulaşılmıştır. Taklit ürün satın almadavranışının önünde bir engel oluşturacağıdüşünülen fiziksel, sosyal, finansal, psikolojik riskfaktörleri ile satın alma niyeti arasındaki ilişkileredayanan araştırma modeli oluşturulmuştur.Araştırma sonucunda finansal riskin taklit aksesuarürünü satın alma davranışını güçlü bir şekildeazalttığı sonucuna ulaşılmıştır. Diğer riskfaktörlerinin ise taklit aksesuar ürünü satın almaniyeti üzerinde bir etkisinin olmadığı görülmüştür.Cinsiyete dayalı model karşılaştırmasında isekadınlar ve erkeklerin taklit ürün risk algıları modelseviyesinde farklılaşmamaktadır. Araştırmabulgularına göre pazarlama program veuygulamalarında taklit ürün kullanımı ilekarşılaşılacak finansal zararlara vurgu yapılmasınınfaydalı olacağı söylenebilir.
Counterfeit products are important issues about which it is to be thought and to be solved all over the world today. Counterfeit products are harmful to the consumers with their use, to micro-level operations with their production and to the economies at macro-level. In this study, the effect of various risk factors and gender on purchasing the counterfeit product behavior of consumers who played an important role in the formation of supply for counterfeit products is examined. Accessory products that consumers can easily reach in many places are selected as a product category in the survey. Within the scope of the survey, 351 participants from Samsun/Turkey sample are reached by a questionnaire. A research model based on the relationship between intention of purchasing and physical, social, financial, psychological risk factors that are thought to be an obstacle to behavior of purchasing counterfeit product is established. As a result of the research, it is found that the financial risk has strongly reduced the behavior of purchasing the counterfeit accessory product. Other risk factors are not seem to have any effect on the intention of purchasing counterfeit accessory products. In the gender based model comparison, risk perceptions of male and female are not different at the model level. It can be said that it would be beneficial to emphasize the financial damages to be faced with the use of counterfeit products in the marketing programs and applications according to the results of the research.