Tüketicilerin İthal Tarım Ürünleri Konusundaki Tutum veDavranışlarının Belirlenmesi: Samsun İli Örneği, Türkiye


Creative Commons License

KILIÇ O., ERYILMAZ G.

Türkiye Tarımsal Araştırmalar Dergisi, cilt.7, sa.3, ss.315-320, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Araştırmanın amacı, Samsun ili kentsel alanda ikamet eden tüketicilerin ithal tarım ürünleri konusundaki tutum ve davranışlarını belirlemektir. Veriler, ailede gıda satın alma kararında etkili olan 384 tüketiciden anket yoluyla elde edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, anket yapılan tüketicilerin % 55.99’u son bir yılda en az bir kez ithal tarım ürünü tüketmiştir. En fazla tüketilen ithal tarım ürünleri % 57.37 ile baklagiller, % 37.82 ile meyveler ve % 19.87 ile et ve mamulleridir. Yerli tarım ürünü tercih eden tüketiciler başlıca gerekçe olarak, yerli üretimi ve yerli gıda sanayini korumayı gösterirken, ithal tarım ürünü tüketenlerin başlıca gerekçesi yüksek teknolojiyle üretilen ürünler olduğunu düşünmeleridir.Tüketicilerin % 83.59’u gelişmiş, % 14.85’i gelişmekte ve sadece % 1.56’sı az gelişmiş ülke kaynaklı ithal tarım ürünlerine daha fazla güvendiklerini belirtmişlerdir. Tüketicilerin Müslüman ülkelerden ithal edilen tarım ürünlerine karşı güven duygusu % 76.3 iken, bu oran Müslüman olmayan ülkelerden ithal edilen ürünler için % 23.7’dir. Araştırma sonuçları, tüketicilerin yerli ve ithal tarım ürünleri tercih etmelerindeki nedenlerin birbirinden farklı olduğunu göstermektedir.Tüketiciler yerli tarım ürünü tercihlerinde daha çok milli duygularla hareket ederken, ithal tarım ürününde üretim tekniği ve fiyat öne çıkmaktadır. İthal tarım ürünleri konusunda tüketici beklentilerini dikkate alan stratejilerin geliştirilmesi, yoğun rekabet ortamında firmaların kârlarını artırmalarına ve sektörde uzun süre varlıklarını devam ettirmelerine katkı sağlayacaktır.
The aim of the research is to determine the attitudes and behaviors of consumers on imported agriculturalproducts in the urban area of Samsun city. The data were obtained through a questionnaire from 384 consumers who wereeffective in the decision to purchase food in the family. According to the research results, 55.99% of consumers surveyedconsumed imported agricultural products at least once in the last year. The most consumed imported agricultural productswere legumes (57.37%), fruits (37.82%), and meat and meat products (19.87%). While consumers who preferred domesticagricultural products showed the protection of domestic production and the domestic food industry as the main reasons,those who consumed imported agricultural products were considered the main reason as to be products produced with hightechnology. Of all consumers, 83.59% stated that they were more confident with imported agricultural products originatingfrom developed countries, 14.85% from developing countries, and only 1.56% from less developed countries. While theconsumers' trust in agricultural products imported from Muslim countries was 76.3%, this rate was 23.7% for productsimported from non-Muslim countries. The research results showed that the reasons why consumers preferred domestic andimported agricultural products differed from each other. While consumers acted mostly with national feelings in theirdomestic agricultural product preferences, production technique and price came to the fore in imported agricultural products. Developing strategies that take into account consumer expectations regarding imported agricultural products will contributeto the increase in profits of companies within an intensive competition and their long-term survival in the sector.