ROMA CİVİTAS’INDAN MODERN BATI SİVİLİZASYONUNA UZANAN TARİHSEL ÜÇLEME


KURŞUNOĞLU M. S.

Muhafazakar Düşünce Dergisi, cilt.1, sa.53, ss.165-190, 2018 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Cilt numarası: 1 Sayı: 53
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: Muhafazakar Düşünce Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.165-190
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Modern Batı medeniyetinin temel kodları içerisinde antik Roma’nın şehir ve şehirli anlayışıönemli bir yer tutmaktadır. Grek polisi ve Romacivitas’ında ortaya çıkan vatandaşlığa dayalışehir devletlerin konumları zamanla kendineözgü bir ruh ve anlayışa sahip olmuştur. Bu ruhmüstakil bir teoloji ve politik anlayışla sivil tarafıteşkil ederek, ruhban ve yönetim sınıflarındanayrı bir konumu her zaman muhafaza etmiştir.Bu şehirli ruh mitoloji ile toplum yaşantısını biraraya getiren tiyatro ve opera toplanmaları aracılığı ile kendisini tezahür ettirmiş ve yönetimerkinden daha fazla pay isteyerek parlamentokurumsallığına ulaşmıştır. Roma’nın mirasınıKatolik Hıristiyanlık ve aristokrasiler uzun yüzyıllar paylaşmış olsalar da sivil teoloji ve politikİngiliz Püriten iç savaşından sonra kendi özgündoğasını Protestan ve gnostik hareketlerle tümAvrupa’da göstermiştir. Hobbes Roma sonrasıAvrupa’da yaşanan değişimleri Roma Civitas’ı,şehir devleti, Commonwealth, Leviathan kavramları çerçevesinde tarihsel bir perspektifleele almıştır. Sivil politiğin doğası iki yönlüdür.Bir yönü ile o bir Leviathan iken öte yüzü ile decivilization’dur.
Within the basic codes of the modern Western civilization, the position of the city states based on citizenship which emerged in the Greek polis and Roman Civitas, has gradually gained its own spirit and understanding. This spirit constitutes the civilian side with an independent theology and political understanding, and has always a separate position from the clergy and the ruling classes. This urban spirit has manifested itself through theater and opera gatherings that bring together social mythology and society experience. And this spirit has reached to the parliamentary institution by asking for more share from the ruling role. Although Catholic Christianity and aristocracy have shared Rome’s heritage among centuries, the civilian theology and politics have shown their original nature after the British Puritan civil war in Protestant and gnostic movements all over Europe. Hobbes has elaborated on and discussed the changes in post-Roman Europe by the historical concepts of Civitas, civil, city state, commonwealth and Leviathan. The nature of civil politics flows is two-way. One side is a Leviathan and the other is a civilization.