Farklılık İçinde Birlik: Akran Öğrenmesi Yoluyla Kültürel Uyuma Katkı


Cengiz F. Ç., Burucuoğlu M., Çelem A. S.

Prof. Dr. Hasan Işın Dener Bilim Sempozyumu, Ankara, Türkiye, 18 - 19 Nisan 2024, ss.1-2

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ) İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde (İİBF) eğitim gören Türk ve uluslararası lisans öğrencileri arasındaki kültürel uyumun çeşitli atölye faaliyetleri yoluyla güçlendirilmesini amaçlamıştır. Araştırmanın özgün değeri, kültürel uyumun akran öğrenmesi yoluyla gerçekleştirilmesine katkı sunması ve altı farklı atölye çalışmasıyla “farklılıklar içinde birliğe” vurgu yapmasıdır. Birbirleriyle eşit statüde bulunan, benzer tutum ve davranışlara sahip öğrencilere öğrenme süreçleri üzerinde çeşitli atölye çalışmalarıyla kontrol yetkisi verilerek kültürel uyumun sağlanması desteklenmiştir. Böylece, bu projeyle aynı eğitim-öğretim programında yer alan Türk ve uluslararası öğrencilerin birbirlerine karşı yabancı korkusunu (zenofobi) aşma ve bu korkular yerine etkileşimi ve uyumu sağlama yönünde adımlar atılmıştır. Araştırmada İİBF öğrencilerinden gönüllüler seçilerek çalışma grupları oluşturulmuştur. Çalışma grupları, altı etkinlik üzerinden çalışmalarını gerçekleştirmiştir. Araştırma ekibi tarafından düzenlenen etkinliklerle akranlar birbirlerine dil, kültür, yeme-içme alışkanlıklarını anlatmış, farklı ülkelerin ekonomi politiği incelenmiş, sanatsal faaliyetler hakkında bilgi ve deneyim paylaşımı sağlanmıştır. Takım çalışmalarının öncesinde ve sonrasında araştırmacılar, hazırlamış oldukları anket formunu gönüllü katılım esasına göre katılımcılara uygulamıştır. Araştırma başlangıcından sonuna kadar yeni kültürleri keşfetme, farklı deneyimler yaşama, farklılıklarla beraber yaşama hakkındaki tutum ve fikirlerinde değişiklikler meydana geldiği görülmektedir. Araştırmaya ilişkin deneyimlerini paylaşan katılımcılardan bazıları “farklı kültürden ilk kez arkadaş edindiklerini” ve “farklı kültürlerden insanları tanımanın onları rahat hissettirdiğini” sıklıkla dile getirmişlerdir. Araştırma sonunda katılımcıların süreç boyunca beklentilerinin karşılandığı ve memnuniyet düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. İktisadi ve İdari Bilimler Fakülteleri, ekonomi, siyaset, kamu yönetimi, iş yönetimi, sivil toplum hizmetleri alanlarındaki hizmetlerin üretilmesinde görev alan profesyonelleri yetiştiren kurumlardır. Bu kurumlarda yetişen bireyler dünyanın herhangi bir yerinde çalışabilmekte, dünyanın herhangi bir yerindeki insanların ihtiyaçlarını karşılayacak mal ve hizmetleri üretebilmektedir. Bu nedenle bu kurumlarda eğitim gören öğrencilerin eğitim hayatlarının ilk yıllarından itibaren farklı kültürlere, farklı iş yapma biçimlerine, farklı sosyo-ekonomik yapılara ait bilgi birikimlerine sahip olması gerekmektedir. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültelerinin bilimsel ve eğitimsel yönü göz önünde bulundurulduğunda kültürel uyum süreçleriyle ilgili daha fazla araştırma ve uygulama yapılmasına ihtiyaç duyulmaktadır.

This study aimed to strengthen cultural harmony between Turkish and international undergraduate students studying at Ondokuz Mayıs University (OMU) Faculty of Economics and Administrative Sciences (FEAS) through various workshop activities. The original value of the research lies in its contribution to cultural adaptation through peer learning, emphasizing unity in diversity with six different workshops. Cultural harmony was fostered by granting students of equal status and similar attitudes and behaviors control over their learning processes through a variety of workshops. Thus, this project took steps to overcome xenophobia between Turkish and international students enrolled in the same education program, promoting interaction and harmony. In the research, working groups were formed by selecting volunteers from the Faculty of Economics and Administrative Sciences (FEAS) students. These groups conducted six activities. During these activities, peers shared aspects of their language, culture, eating and drinking habits, examined the political economy of different countries, and exchanged information and experiences regarding artistic activities. Before and after the teamwork, researchers administered a voluntary survey to the participants. From the beginning to the end of the project, changes in attitudes and ideas about exploring new cultures, having different experiences, and embracing differences were observed. Some participants stated that it was their first-time making friends from a different culture and that knowing people from different cultures made them feel comfortable. At the end of the research, it was determined that participants' expectations were met throughout the process and their satisfaction levels were high. Faculties of Economics and Administrative Sciences are institutions that train professionals involved in the production of services in the fields of economy, politics, public administration, business management, and non-governmental services. Individuals trained in these institutions can work anywhere in the world and produce goods and services that meet the needs of people globally. Therefore, students studying in these institutions must be familiar with different cultures, diverse business practices, and various socio-economic structures from the early years of their education. Considering the scientific and educational aspects of the Faculties of Economics and Administrative Sciences, there is a need for more research and practice on cultural adaptation processes.