Fen bilimleri laboratuvar uygulamalarinin değerlendirilmesiFen bilimleri laboratuvar uygulamalarinin değerlendirilmesi


Creative Commons License

Karaca Yalçın A.

Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.2, sa.4, ss.465-475, 2004 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 2 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2004
  • Dergi Adı: Türk Eğitim Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.465-475
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet


dergipark.org.tr

Fen bilimleri laboratuvar uygulamalarinin değerlendirilmesi

Şafak ULUÇINAR, Arzu CANSARAN, Aysun Karaca
Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2 (4), 465-475, 2004
Fen alanı derslerindeki kavramların birçok öğrenci tarafından anlaşılmasının güç olduğu bir gerçektir. Deneysel uygulamalar; öğrencide fen kavramlarını anlama, akılda tutma ve bilimsel düşünme ile ilgili yetenekleri geliştirerek öğrenciyi iletişim ve işbirliğine yöneltir. Fen eğitimiyle ilgili yapılan birçok araştırma, laboratuvar destekli fen eğitimi alan öğrencilerin daha başarılı olduğunu göstermiştir. Bu çalışma, Amasya il merkezindeki ilk ve ortaöğretim okullarında fen derslerinin (fizik-kimya-biyoloji ve fen bilgisi) işlenişinde laboratuvar yönteminden ne ölçüde yararlanıldığını, uygulamaların amacını ve öğrenmeye etkileri hakkındaki öğretmen görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Daha önce yapılan araştırmalarda da görüldüğü gibi bu araştırma sonucunda da, ankete katılan öğretmenler; okullardaki laboratuvar koşullarının yetersizliği, sınıf mevcudunun kalabalık olması vb. nedenlerden dolayı derslerin işlenişinde laboratuvarlardan tam anlamıyla ve etkin bir şekilde yaralanılamadığını belirtmişlerdir. Örneklem öğretmenlerin görüşlerine göre; laboratuvar uygulamalarından yeterli verimin alınabilmesi için sınıf mevcutları azaltılmalı, haftalık programdaki fen dersi saatleri artırılmalı, laboratuvarlar güvenlik konusunda geliştirilmeli ve müfredat yenilikleri hususunda öğretmenlere zaman zaman hizmet içi kurslar verilmelidir.

It is a fact that the concepts in science courses are difficult for many students to understand. Experimental applications; It leads the student to communication and cooperation by improving the abilities of understanding, keeping in mind and scientific thinking of science concepts. Many studies on science education have shown that students who receive laboratory-assisted science education are more successful. This study was carried out to determine the extent to which laboratory method is used in teaching science lessons (physics-chemistry-biology and science) in primary and secondary schools in the city center of Amasya, the purpose of the applications and the opinions of teachers about its effects on learning. As seen in previous studies, as a result of this research, the teachers who participated in the survey; inadequacy of laboratory conditions in schools, overcrowding of classrooms, etc. They stated that due to various reasons, laboratories could not be fully and effectively utilized in the teaching of the lessons. According to the opinions of the sample teachers; In order to obtain sufficient efficiency from laboratory practices, the number of classrooms should be reduced, the number of science lessons in the weekly program should be increased, laboratories should be developed on safety, and in-service courses should be given to teachers from time to time on curriculum innovations.