Sınıf Öğretmenliği Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Madde Kullanım Durumlarına Göre Benlik Saygısının İncelenmesi


Creative Commons License

Zengin S., Altay B.

Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.3, sa.3, ss.892-907, 2014 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 3 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2014
  • Dergi Adı: Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.892-907
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, Sınıf öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğrencilerin benlik saygısı ve madde kullanma alışkanlıkları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yürütülmüştür.Tanımlayıcı özellikte olan bu araştırma, 01.10.2010 – 01.11.2010 tarihleri arasında Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Sınıf Öğretmenliği programı birinci öğretimde okuyan toplam 320 öğrenci ile yapılmıştır.Veriler araştırmacılar tarafından oluşturulan anket formu ve Stanley Coopersmith tarafından 1986 ‘da geliştirilen Benlik Saygısı Ölçeğinin kısa formu ile toplanmıştır. Veriler SPSS 15.00 paket programında değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde yüzdelik hesaplama, aritmetik ortalama, Tek Yönlü Varyans Analizi, ki-kare testi, t testi, Korelasyon testi, Mann Withney U testi ve Kruskal Wallis Varyans analiz testi kullanılmıştır.

Öğrencilerin %14,4’ünün sigara, %8,1’inin alkol ve %0,9’unun diğer bağımlılık yapıcı maddeleri kullandığı saptanmıştır. Kız öğrencilerin Benlik Saygısı Ölçeği puan ortalamasının (70,7±12,7) erkek öğrencilerin Benlik Saygısı Ölçeği puan ortalamasından (65,9±14,0) yüksek olduğu bulunmuştur (p<0,01). Herhangi bir madde kullanmayan öğrencilerin Benlik Saygısı Ölçeği puan ortalaması madde kullanan öğrencilerden, sigara kullanmayan öğrencilerin Benlik Saygısı Ölçeği puan ortalamasının(69,8±12,6) sigara kullanan öğrencilerin puan ortalamasından(63,4±16,0) yüksek olduğu saptanmıştır (p<0,05).

Bu sonuçlar doğrultusunda, madde kullanma riski olan benlik saygısı düşük öğrencilerin, benlik saygılarını arttırabilecekleri çeşitli kulüp ve derneklere katılımları desteklenmelidir. Öğrencilere benlik saygısı ve madde bağımlılığına yönelik eğitimler düzenlenebilir.

Anahtar kelimeler: Madde kullanımı, Benlik kavramı, Üniversite, Öğrenci