LİSE SİYASİ COĞRAFYA KONULARINDA ÖĞRENCİ BAŞARILARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ


Creative Commons License

ÖZTOPAL S., TOMAL N.

Turkish Studies - Educational Sciences , cilt.14, sa.5, ss.2581-2600, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Siyasi coğrafya, coğrafya biliminin alt dalı olan beşerî coğrafya altında yer alan bir disiplindir. Bu disiplin, ülkelerin politikasında ve dünya siyasetinde coğrafi özelliklerin etkisini araştırır. Dünyada ve komşu ülkelerde olup bitenleri takip eden gençlerin bulunduğu güçlü bir Türkiye için tüm eğitim kademelerinde siyasi coğrafya konularının öğretimi önemlidir. Bu çalışmada liselerdeki siyasi coğrafya konularının öğretiminde öğrenci başarıları ve başarı üzerinde etkili olan faktörler öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmeye çalışılmıştır. Lise kademesinde siyasi coğrafya konularının öğretimi ile ilgili çalışmalar azdır. Bu durum çalışmamızın önemini artırmaktadır. Araştırmada çalışma grubunu Giresun ilinde görev yapan cinsiyetleri, kıdemleri ve görev yaptıkları okul türleri farklı 20 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmada nitel araştırmada veri toplama tekniği olan yarı yapılandırılmış görüşme uygulanmıştır. Sorulara verilen cevapların analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır.Çalışmada öğretmen görüşlerine göre; siyasi coğrafya konularında öğrenci başarıları genelde iyidir. Türkiye’nin jeopolitik konumu ve dünyadaki sıcak çatışma bölgeleri konularındaki başarıları, bölgesel ve küresel örgütler ile Türkiye’nin çevresindeki bölgesel sorunlar konularına göre daha iyidir. Bazı konularda öğrencilerin daha başarılı bazılarında ise daha az başarılı olmalarında çok çeşitli faktörler etkilidir. Bu çalışmada bunlar ortaya koyulmayaçalışılmıştır.Siyasicoğrafyakonularındaöğrenci başarılarının artması için yapılabilecek pek çok şey vardır. Konularla ilişkili gazete ve dergi haberlerini kullanmak ve yoğun bilgiden ziyade yaşamla ilişkili bilgilere öğretimde ağırlık vermek bunların bazılarıdır.