Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığının FarklıDeğişkenler Açısından İncelenmesi


DEMİR Y., KUMCAĞIZ H.

Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, cilt.9, sa.52, ss.23-42, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 9 Sayı: 52
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.23-42
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının farklıdeğişkenler açısından incelenmesidir. Katılımcılar, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 194’ü (% 52) kadın ve 180’i (% 48) erkek 374 öğrencidir. Veriler; Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği- Yetişkin Formu (SMBÖ-YF) ve kişisel bilgi formu ile toplanmıştır. Verilerin analizi SPSS paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiş olup analizlerde t testi, ANOVA, ve Scheffe testlerinden yararlanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin sosyal medya bağımlılıklarının cinsiyetlerine göre farklılaşmadığı, akademik başarısı yüksek olan öğrencilerin sosyal medya bağımlılıklarının düşük olduğu, kullanım süresi fazla olanlar ile sosyal medyayı video/müzik indirmek amacıyla kullananların bağımlılık düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca sosyal medyadan zarar gördüğünü belirten katılımcıların bağımlılık düzeylerinin zarar görmediğini belirtenlere göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır. Sonuçlar literatür ışığında tartışılmış ve çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
The aim of the study is to analyze social media addiction of university students in terms of several variables. The study sample consisted of a total of 374 students, 194 ofwhom were female (52%), and 180 of whom were male (48%). The students are studying atdifferent departments at Ondokuz Mayıs University, Education Faculty. The data wascollected with a Social Media Addiction Scale - Adult Form and personal information form. Inthe data analysis, SPSS was used percentage, frequency, t-test, one-way variance analysis(ANOVA) and Scheffe difference tests. According to the study results, it was revealed that theparticipant students’ social media addiction did not differ in terms of gender. The studentswith higher academic success had a lower level of social media addiction. The students whospent a lot of time on social media and the ones who made use of it for downloadingvideo/music were found to possess higher level of social media addiction. Also, it was foundthat the participants who expressed that they are harmed from social media use aresignificantly higher than those who expressed they are unharmed. The results werediscussed in the light of the literature and some suggestions were made. Keywords. Socialmedia, social media addiction university students.