Sağlıklı bir toplum yapısı oluşturabilmek ve bu ortamı sürdürülebilir kılmak
değerlerine sahip çıkan bireylerin varlığı ile mümkündür. Günümüzde
değerlerin kazandırılması amacıyla kullanılan çeşitli yöntem ve materyaller
bulunmaktadır. Dizi ve filmler aracılığıyla da birçok değer olumlu ya da olumsuz
olarak izleyicilerle buluşmaktadır. Bu çalışma dizi ve filmlerinin değerlere
yansımasına yönelik öğretmen adaylarının görüşlerini ortaya koymak amacıyla
hazırlanmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemine uygun olarak temel nitel
araştırma deseninde hazırlanmıştır. Örneklem seçiminde ölçüt örneklem yöntemi
kullanılmıştır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından hazırlanan görüşme
formu aracılığıyla sekiz sosyal bilgiler öğretmen adayı ile yüz yüze görüşme yapılarak
toplanmıştır. Verilerin analiz edilmesinde tematik analizden yararlanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre sosyal bilgiler öğretmen adayları değerlerin
kazandırılması sürecinde dizi ve filmlerin kullanılabileceğini düşünmektedir.
Ancak öğretmen adayları Türk dizi ve filmlerinin genel olarak değerler üzerinde
olumsuz yönlerinin olabileceğini de belirtmişlerdir. Araştırmada ulaşılan
sonuçlar alanyazında yer alan benzer çalışmalar ile karşılaştırılmıştır. Elde edilen
sonuçlar dikkate alındığında değerlerin kazandırılması sürecinde kullanılacak
olan dizi ve filmlerin içerik bakımından uygun olmasına dikkat edilmesi
gerektiği belirtilmiştir. Ayrıca ailelerin de çocuklarını dizi ve filmlerin içeriği
konusunda bilinçlendirmelerinin önemi vurgulanmıştır.
Creating a healthy society structure and making this sustainable is
possible with the presence of individuals who hold on to their values. Nowadays,
there are various methods and materials used for teaching values. Through
the series and films, many values either positive or negative are conveyed to the
audience. This study aims to present the opinions of prospective teachers about
values acquisition through series and movies and the effects of Turkish series
and films on values. The research utilized the basic qualitative research design
in accordance with the qualitative research method. Criterion sampling method
was used in sample selection. Research data were collected through face-to-face
interviews with eight social studies teacher candidates via the interview form
prepared by the researcher. Thematic analysis was used to analyze the data.
According to the results of the research, social studies teacher candidates think
that TV serials and movies can be used in the process of transmitting values.
However, teacher candidates stated that Turkish serials and films generally have negative effects on values. The results obtained in the research were compared
with similar studies in the literature. When the results are taken into consideration,
it could be said that TV serials and films to be used in the process of instilling
values should be suitable in terms of content. Another point that should be
emphasized is that families need to increase their children awareness about the
content of the series and films they are exposed to.