İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA TUTUMLARI


Creative Commons License

ÖZDEMİR Y., KIROĞLU K.

Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.0, sa.43, ss.408-424, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Araştırmada ilkokul öğrencilerinin okuma tutumlarını incelemek ve okuma tutumunu etkileyen değişkenleri belirlemek amaçlanmıştır. Var olan bir durumun olduğu gibi ortaya konması amaçlandığı için araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma Samsun ilinin Alaçam ilçesinde yürütülmüştür. İlçedeki bütün ilkokullara ulaşılabildiği için örnekleme alma yoluna gidilmemiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak demografik bilgi formu ile McKenna & Kear (1990) tarafından geliştirilen sonrasında farklı araştırmacılar tarafından Türkçeye uyarlanan “Okuma Tutum Ölçeği-Elementary Reading Attidute Survey (ERAS)” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ilkokul öğrencilerinin olumlu okuma tutumuna sahip oldukları görülmüştür. Kız öğrencilerin erkek öğrencilerden; birinci sınıf öğrencilerinin dördüncü sınıf öğrencilerinden anlamlı bir şekilde okuma tutumlarının yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca bir yılda okunan kitap sayısı ile okuma tutumu arasında anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada anne-baba eğitim düzeyi ile öğrencilerin okuma tutumu düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin erken yaşlardan itibaren ilgi alanlarına yönelik kitaplarla buluşturulması; okuma tutumunun gelişmesinde okul, aile, öğrenci işbirliğinin sağlanması gibi önerilerde bulunulmuştur.
Reading is one of the important skills that develops the mind of the individual, opens him to the outside world, and supports self-learning. The aim of teaching reading which starts in the primary school period, is to gain a positive attitude towards reading as well as gaining a good comprehension skill. Because of this in this research, it was aimed to determine the level of reading attitudes of elementary school students and to reveal the effect of some variables on reading attitude. On this basis, the survey designwas followed in the study. The research was conducted in Alaçam district of Samsun in 2018-2019. Since all elementary schools in the district could be reached, any sort of sampling techniques was not used. Thus 653 primary school students were reached. Demographic data form and “Elementary Reading Attidute Survey (ERAS)”, developed by McKenna & Kear (1990), were used as data collection tools. As a result of the study, it was seen that elementary school students had positive reading attitude. Female students have more reading attitude than male students and first grade students had significantly higher reading attitudes than fourth grade students. The significant differences were found between the reading attitudes of the students who read 0-15 books during the year with the students who read more than 31 books and who read 15-30 books with the students who read more than 46 books. In the study, no significant relationship was found between parental education level and students' reading attitude levels. In the research, it was suggested that the students should be brought together with books related to their interests from the early ages and that school, family and student cooperation should be ensured in the development of reading attitude.