Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Bazı Becerilerin Kazandırılmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri


Creative Commons License

ÇELİK Y.

Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.18, sa.1, ss.733-765, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırma öğretmenlerin, sosyal bilgiler öğretim programında yer alan becerilerin kazandırılmasına ‎yönelik yaptıkları etkinliklerin ve programın uygulanmasında yaşadıkları sorunların tespit edilmesi amacıyla yapılmış durum çalışması deseninde nitel bir çalışmadır. Araştırma, 2019-2020 eğitim-‎öğretim yılında, Ordu İli Ünye İlçesi’ndeki okullarda (ilkokul, bağımsız-birleştirilmiş sınıflı ilkokul) görev ‎yapan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 44 öğretmenle (31 bağımsız sınıf, 13 birleştirilmiş sınıf) ‎gerçekleştirilmiştir. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ‎kullanılmıştır. Araştırmaya farklı okullarda (bağımsız ve birleştirilmiş ‎sınıflı) ve farklı şartlarda (köy ve şehir merkezi) görev yapan öğretmenler dâhil edilmiştir. Öğretmenlerden verilerin toplanması amacıyla, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin ‎analizinde, içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada, sosyal bilgiler öğretim programındaki becerilerin (dijital okuryazarlık, finansal okuryazarlık, girişimcilik, hukuk okuryazarlığı, politik okuryazarlık ve konum analizi ) kazandırılması konusunda yeterli açıklama ve etkinlik örneklerinin bulunmadığı, bu yaş grubundaki ‎çocuklar için soyut kaldığı, programın uygulanması için derse ayrılan sürenin yeterli olmadığı, materyal temini ‎konusunda sorunlar yaşandığı ve öğretmenlerin bu becerileri kazandırma konusunda yeterli olmadıkları sonuçlarına ulaşılmıştır.‎
This research is a qualitative research in the case study, carried out to determine of the problems which problems experienced by teachers for the acquisition of skills in the social studies curriculum and the problems they experience in the implementation of the program. Qualitative research methods and case study design were used in the research. The research was carried out with 44 teachers (31 independent classes, 13 multigrade classrooms) who work in schools (primary schools and primary school with independent-multigrade classrooms) and participants voluntarily participated in the research, in the United District of Ordu Province in the 2019-2020 academic year. Easily accessible case sampling, one of the purposeful sampling methods has been used in the research. Teachers included in the research, working in different schools (independent and combined classrooms) and under different conditions (village and city center). In the research, a semi-structured interview form developed by the researcher was used to collect data from teachers. The content analysis is used in the analysis of the data. In the research, it is concluded that there are not enough explanation and activity examples for the acquisition of skills in the social studies curriculum (digital literacy, financial literacy, entrepreneurship, legal literacy, political literacy and location analysis), the skills are abstract for children, the time allocated to the lesson is not sufficient to the implementation of the program, there are difficulties in the acquisition of the material and teachers are insufficient to teach of these skills