Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, cilt.12, sa.2, ss.281-291, 2023 (Hakemli Dergi)
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin (BİT) hızlı gelişimi ile teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB), 21. yüzyıl
öğretmenlerinin tüm alanlarda ve eğitim kademelerinde teknolojiyi eğitime entegre edebilmeleri için bir
gereklilik hâline gelmiştir. Bu gerekliliğe paralel olarak öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının TPAB ve BİT
becerilerini değerlendirmeye ve ilişkilendirmeye yönelik çalışmaların sayısı son yıllarda giderek artmıştır. Ancak
bu çalışmalarda okul öncesi öğretmenleri ve/veya öğretmen adaylarına nadiren yer verilmiştir. Bu nedenle
mevcut çalışma, okul öncesi öğretmenlerinin TPAB ve BİT becerilerine yönelik özyeterlik algılarını öğretmen
adaylarının öz-yeterlik algıları ile karşılaştırmayı ve BİT becerilerinin TPAB’lerinin anlamlı bir yordayıcısı olup
olmadığını, mesleki durum, bilgisayar kullanma süresi ve BİT ile ilgili eğitim alma durumlarını kontrol ederek
incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın verileri 2020-2021 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde 64’ü
öğretmen 77’si öğretmen adayı olmak üzere 141 katılımcıdan çevirim içi bir ölçme aracı aracılığıyla elde
edilmiştir. Analizler sonucunda öğretmenlerin TPAB özyeterlik algılarının öğretmen adaylarından anlamlı olarak
daha yüksek olduğu ve katılımcıların BİT becerilerine yönelik özyeterlik algılarının, TPAB özyeterlik algılarının
anlamlı bir yordayıcısı olduğu bulunmuştur. Elde edilen bulgular alanyazın ışığında tartışılmıştır.
With the rapid development of information and communication technologies (ICT), technological pedagogical
content knowledge (TPACK) has become a necessity for 21st century teachers to be able to integrate technology
into education in all fields and grades. In line with this requirement, the number of studies on evaluating and
associating TPACK and ICT skills of teachers and pre-service teachers has increased in recent years. However,
early childhood teachers and/or pre-service teachers were rarely included in these studies. Therefore, the
current study aimed to compare TPACK and ICT self-efficacy perceptions of early childhood teachers with those
of pre-service teachers and to examine whether the participants’ ICT skills were significant predictors of their
TPACK after controlling for their occupational status, years of computer use, and prior ICT training. The data for
the research was obtained from 141 participants, 64 of whom were teachers and 77 of whom were pre-service
teachers, via an online survey in the spring of the 2020-2021 academic year. The study found that TPACK selfefficacy perceptions of teachers were significantly higher than those of pre-service teachers, and participants'
ICT self-efficacy was a significant predictor of their TPACK self-efficacy. The findings were discussed in light of
the literature