Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.6, sa.123, ss.71-96, 2017 (Hakemli Dergi)
Amaç: Bu çalışma, Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde öğrenim gören
yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal destek ve yalnızlık düzeyleri ile kaygı
durumlarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Bu araştırma Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde
Ağustos 2015-Ocak 2016 tarihleri arasında okuyan yabancı öğrencilerle
yapılmıştır. Örneklemi olasılıksız örneklem yöntemine göre her fakülteden
çalışmaya katılmaya gönüllü olan 190 öğrenci oluşturmuştur. Veriler
sosyodemografik özellikleri inceleyen anket soruları çok boyutlu algılanan
sosyal destek, yalnızlık ve kaygı ölçekleri kullanılarak toplanmıştır. Verilerin
değerlendirmesinde SPSS 16 paket programı kullanılmış Verilerin analizinde
tanımlayıcı istatistikler, Pearson Ki-Kare, Tek Faktör Varyans Analizi
(ANOVA), t-testi ve korelasyon uygulanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %43,2’si kız, %56,8’i erkek olup, %90,5’inin
bekâr olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin Algılanan Sosyal Destek Ölçeği
(ASDÖ) toplam puan ortalaması (30.57±14.88), Yalnızlık toplam puan
ortalamaları (50.77±6.89) ve Sürekli Kaygı toplam puan ortalaması
(45.38±7.98) orta olarak belirlenmiştir. Devlet yurdunda kalan öğrencilerin
sosyal destek ve yalnızlık ölçek puanı diğer gruplara göre yüksek
bulunmuştur (P<0,005). Eğitimden memnun olmadığını bildiren yabancı
uyruklu öğrencilerin yalnızlık ölçeği puan ortalaması daha yüksek
bulunmuştur (P<0,005). Çalışmada yakın arkadaşı olmadığını bildiren
öğrencilerin sosyal destek ve yalnızlık puanları yüksek çıkmıştır (P<0,005)
Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği toplam puan ortalaması ile
UCLA Yalnızlık Ölçeği ve Sürekli Kaygı Ölçeği toplam puan ortalaması
arasında istatistiksel açıdan pozitif yönde, orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki
olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal destek puanları arttıkça
yalnızlık puanları azalmakta ve sürekli kaygı durumları artmaktadır.
Öğrencilerin arkadaş ve öğretim elemanları tarafından desteklenmesi
önemlidir.
Anahtar kelimeler: Kaygı durumu, Sosyal destek, Yabancı uyruklu
öğrenci, Yalnızlık.