Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Destek ve Yalnızlık Düzeyleri İle Kaygı Durumlarının Belirlenmesi


Creative Commons License

Maleki Sani Maleki R., Altay B.

Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.6, sa.123, ss.71-96, 2017 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 123
  • Basım Tarihi: 2017
  • Dergi Adı: Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.71-96
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu çalışma, Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde öğrenim gören

yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal destek ve yalnızlık düzeyleri ile kaygı

durumlarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.

Yöntem: Bu araştırma Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde

Ağustos 2015-Ocak 2016 tarihleri arasında okuyan yabancı öğrencilerle

yapılmıştır. Örneklemi olasılıksız örneklem yöntemine göre her fakülteden

çalışmaya katılmaya gönüllü olan 190 öğrenci oluşturmuştur. Veriler

sosyodemografik özellikleri inceleyen anket soruları çok boyutlu algılanan

sosyal destek, yalnızlık ve kaygı ölçekleri kullanılarak toplanmıştır. Verilerin

değerlendirmesinde SPSS 16 paket programı kullanılmış Verilerin analizinde

tanımlayıcı istatistikler, Pearson Ki-Kare, Tek Faktör Varyans Analizi

(ANOVA), t-testi ve korelasyon uygulanmıştır.

Bulgular: Öğrencilerin %43,2’si kız, %56,8’i erkek olup, %90,5’inin

bekâr olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin Algılanan Sosyal Destek Ölçeği

(ASDÖ) toplam puan ortalaması (30.57±14.88), Yalnızlık toplam puan

ortalamaları (50.77±6.89) ve Sürekli Kaygı toplam puan ortalaması

(45.38±7.98) orta olarak belirlenmiştir. Devlet yurdunda kalan öğrencilerin

sosyal destek ve yalnızlık ölçek puanı diğer gruplara göre yüksek

bulunmuştur (P<0,005). Eğitimden memnun olmadığını bildiren yabancı

uyruklu öğrencilerin yalnızlık ölçeği puan ortalaması daha yüksek

bulunmuştur (P<0,005). Çalışmada yakın arkadaşı olmadığını bildiren

öğrencilerin sosyal destek ve yalnızlık puanları yüksek çıkmıştır (P<0,005)

Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği toplam puan ortalaması ile

UCLA Yalnızlık Ölçeği ve Sürekli Kaygı Ölçeği toplam puan ortalaması

arasında istatistiksel açıdan pozitif yönde, orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki

olduğu saptanmıştır.

Sonuç: Yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal destek puanları arttıkça

yalnızlık puanları azalmakta ve sürekli kaygı durumları artmaktadır.

Öğrencilerin arkadaş ve öğretim elemanları tarafından desteklenmesi

önemlidir.

Anahtar kelimeler: Kaygı durumu, Sosyal destek, Yabancı uyruklu

öğrenci, Yalnızlık.