KUR'AN VE TARİHSELLİK: BEŞERİ EYLEMİN TOPLUMSAL SINIRI


EYÜPOĞLU O., YILDIZ M.

Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt.0, sa.37, ss.97-130, 2014 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmada, Kur'an ile tarihsellik olgusu arasındaki tamamlamacı ilişki ele alınmaya çalışılmıştır. Çalışmada, yaşanılan çağı yapan beşeri bir etkinlik ola-rak tarihsellik olgusu ile bu etkinliklerin arkasında dini-manevi süreçleri görmek istemeyen ideolojik bir yaklaşım tarzı olarak tarihselcilik arasındaki ayırıma dikkat çekilmiştir. Bu bağlamda din ile tarihsel dünya arasındaki muhtemel üç ilişkiden a özerklik ve b zıtlık üzerinde kısaca durularak c tamamlamacı ilişki hakkında daha detaylı bir değerlendirme yapılmaya çalı-şılmıştır. Buna göre, insan kültürel/beşeri dünyasını kendi tarihselliği tarih-sel koşulları içerisinde özgürce ama bir şartla oluşturabilir: Davranışlarının insaniliğinden/ahlakiliğinden ölüm öncesi-sonrası her iki dünyada da hesap verme düşüncesi/kaygısı taşımak şartıyla. Bu sağlandığında genelde din özel-de de Kur'an ile insanın tarihsel/kültürel dünyası arasında net bir tamamla-macı ilişki ortaya çıkmaktadır. Bu durumda tarihsellik, iyi niyet dolu beşe-ri/kültürel eylemlere işaret etmektedir. Tarihselliğe bu türden bir bakış açısı Kur'an'ın özüne/evrenselliğine zarar vermez; aksine onun evrenselliğini daha da açık hale getirir.
This study deals with the relationship between the Quran and historicism. It tries to indicate the difference between the phenomenon of historicity which human being formed in his age and historicism that is an ideological approach which does not see the religious and spiritual process behind it. In this con-text, it examines this topic in three sections: The first section focuses on au-tonomy, the second section analyzes antinomy, and the third section explains it in a more detail through holistic approach. According to this approach, hu-man being can form his cultural human world in his historicity historical conditions freely but by one condition that he is responsible for his behavior based on his human and moral aspect in both in this world and the next. When this is achieved, between religion in general and the Quran in particu-lar and in the cultural and historical world of human being, a true holistic re-lationship between them arises. In this situation, the historicity points out good-will human/cultural actions. When is looked at the Quran from this point of view of historicity, it does not give any harm the essence and univer-sality of the Quran; on the contrary, it makes its universality more clear.