ÇOCUĞUN EĞİTİMİNDE VE SOSYAL GELİŞİMİNDE ÇİZGİ FİLMLERİN ROLÜ: CAILLOU VE PEPEE ÖRNEĞİ


YAĞLI A.

Turkish Studies (Elektronik), cilt.8, sa.10, ss.707-719, 2013 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 10
  • Basım Tarihi: 2013
  • Dergi Adı: Turkish Studies (Elektronik)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.707-719
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Televizyon, bilgisayar, cep telefonu ve internet gibi teknolojik araçların hızla gelişmesi toplumun her safhasını önemli ölçüde etkilemektedir. Ailede başlayan çocuğun eğitim sürecine günümüzde artık televizyon ve çizgi filmler ortak olmaktadır. İçeriği özenle hazırlanmış çizgi filmler çocuğun sosyal hayatına, davranışlarına ve bilişsel gelişimine önemli katkı sağlamaktadır. Çocuklar çizgi film seyrederken birçok davranışı ve bilgiyi farkında olmadan erken öğrenmeye başlarlar. Çizgi film kahramanlarının dünyasının gerçek mi hayal mi olduğunu tam kavrayamayan çocuk, etkisinde kaldığı olaylardan dolayı zamanla farklı davranışlar sergileyebilir. Bu yüzden ailelerin çocuk programlarında özellikle de çizgi filmlerin seçiminde çok dikkatli olmaları, hatta bunları ara sıra çocuklarıyla seyretmeleri gerekir. Günümüzde çocukların en çok severek izledikleri Caillou ve Pepee, ailelerin çocuklarıyla ekran başında vakit geçirebilecekleri eğitici çizgi yapımlar olarak karşımıza çıkmaktadır. Kanada yapımı olan Caillou da 4 yaşındaki bir çocuğun günlük hayattaki insanlarla olan ilişkileri ele alınmıştır. Yerli yapımı olan Pepee de 4-5 yaş grubu çocuklara hitap etmekte ve daha çok Türk kültürünü konu alan, eğlenirken öğrenmeyi hedefleyen bir yapım olarak hazırlanmıştır. Çocukların seyredeceği çizgi filmler seçilirken hem çocuğun yaşı hem de çizgi filmlerin içeriği göz önüne alınmalıdır. Ekran başında çok zaman geçirmek çocuğu hareketsiz bırakarak onun psikolojisini ve fiziksel gelişimini olumsuz yönde etkileyecektir. Bu yüzden, okul öncesi çocuklarda bir çizgi film seyretme saati olmalıdır ve çocuk alışkanlık kazanmalıdır; aksi halde çocuğun çizgi film alışkanlığı ileriki eğitim hayatında büyük sorunlara neden olacaktır