FÂTİHA SÛRESİ’NİN KIRÂAT İHTİLÂFLARI BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ


AKASLAN Y.

Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt.0, sa.44, ss.109-141, 2018 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Fâtiha sûresi, İslâm’ın ana kaynağı olan Kur’ân’ın başlangıç kısmıdır ve Müs-lümanların en fazla okuduğu âyetlerden müteşekkildir. Bu bağlamda Kur’ân’ın özeti mahiyetindeki sûreyi anlamaya yönelik oldukça geniş bir lite-ratür dahi teşekkül etmiştir. İslâmî kaynaklara bakıldığında Kur’ân tefsir edi-lirken ve ondan hükümler çıkarılırken birçok ilimden istifade edildiği açıkça görülecektir. Bu ilimlerden biri de kırâat ilmidir. Daha ilk asırlarda temeli atı-lan kırâat ilmi, her dönemde Kur’ân çalışmalarında önemli yer tutmuştur. Kırâat ilmi, özellikle müfessirler için gerekli görülen ilimlerin başında gelir. Dolayısıyla tefsir müellifleri, eserlerini kaleme alırken bu ilmi göz önünde bu-lundurmuşlardır. Bu makalede Fâtiha sûresi, Kur’ân’ı anlama ve yorumlama faaliyetlerinden biri olan kırâat ilmi açısından incelenecektir. Bu çerçevede, sûre önce genel hatlarıyla tanıtılacak ve içerisindeki ihtilâflı lafızlar, sahih ka-bul edilen ve kabul edilmeyen kırâatler yönünden tahlil edilecektir.
Chapter Fatiha is the beginning of the Qur’an which is the main source of Islam, and consists of the chapter most read by Muslims. In this context litera-ture has formed to understand this chapter which rank as summery of Qur’an. When we look at Islamic sources, it is obvious that the interpreted of Qur’an and taken judgement from Qur’an, many subject are used. One of these sub-ject is recitation. Science of recitation take important role for in Qur’anic stu-dies from the first centuries. Science of recitation is one of the subject which is necessary science for interpreters. Therefore, interpreters have taken their works in considered this knowledge. In this study we will examine chapter Fatiha in terms of understanding and interpret of the Qur’an. In this context, first of all chapter will be introduced and to be analyzed disputed words in chapter in terms of recitation.